Botswana - Okavango Delta, Maun, Moremi

18 oktober 2013 - Moremi, Botswana

Vrijdag 18 okt
Bij het wakker worden hoor ik van andere dat er achter onze tenten een nijlpaard heeft staan grazen. Ik heb niks gehoord, slaap toch echt verassend goed in de tent, niet dat het zo lekker ligt hoor, maar door het drukke reisschema slaap ik als een roosje. Om half 8 staat er een ochtendwandeling gepland en ik besluit niet mee te gaan, ben kapot. Ik blijf alleen in het kamp en ga ff wassen en mijn spullen bij elkaar zoeken voor de terugreis en rust nog wat uit. Ben die hitte ff helemaal zat en dat vooral met het wandelen, die hitte nekt je zeg. In al die dagen dat we hier zitten hebben we nooit verkoeling gehad en ik verlang er gewoon naar. We drinken warm bier, warme cola en warm water. Niks is koud, geen douche, niet de rivier, niet de nachten… Ik hou van warmte maar dit overvalt je wel heel erg. Als de groep terugkomt lunchen we en maken we ons klaar voor de terugreis naar de bewoonde wereld. We laden de mokoro’s weer in en varen een uur naar waar de auto staat. Daar aangekomen staan er vlak naast de auto een grote groep olifanten. Mooi! Onderweg stoppen we bij een armoedig supermarktje waar we EINDELIJK gekoeld drinken kunnen halen. De hele groep stormt bezweet naar binnen en we lopen in 1 lijn naar de koelkasten. Frisdrank en water en KOUD! Ik gooi een blikje ijskoude cola in mijn nek en tegen mijn polsen en vervolgens gooi ik het in een minuut naar binnen, lekker zeg! Iedereen geniet van het koude drinken. Terug in de auto moeten we een uur rijden naar ‘de strip’ waar onze vliegtuigjes weer klaarstaan. Ik neem de grote dit keer. Bij take of stuiteren we weer alle kanten op, als dat maar goed gaat! Uiteindelijk zitten we weer voor 45 min in de lucht en zien we voor de 2e en laatste keer de delta en het wild vanuit de lucht. Blijft mooi, alleen het vliegtuigje schud behoorlijk heen en weer en ik wordt een beetje misselijk en ben ook blij als we weer landen. Vanuit hier rijden we in 30 min weer terug naar Maun waar we om 17.00 uur aankomen, snel weer de tent opzetten (wat inmiddels steeds makkelijker gaat, al kijk ik er nooit naar uit) nog wat spullen wassen, accu’s laden en DOUCHEN want aankomende 4 dagen gaan we weer de bush in en dan hebben we helemaal geen douche. ’s Avonds hebben we een BBQ rondom het kampvuur en rond 22.00 uur houden de meeste het voor gezien. Wanneer om 22.00 uur hier de generator uit gaat hebben de eigenaren nog iets achter de hand waardoor de muziek kan blijven spelen en 1 lampje hebben. We zijn met een klein groepje over maar er wordt aardig doorgetankt en hier begint de pret, de shooters vliegen over de bar en zelfs ik neem er eentje. Die ik overigens meteen voel hangen.. .. Het is gezellig en we lachen ons kapot. Rond 24.00 uur hou ik het voor gezien en duik mn tent in, mijn roomie heeft m behoorlijk hangen en is zo dronken als een kanarie, zoals ze zelf al 10 keer herhaalt in 1 minuut. Ze rolt de tent door en op dr hurken zitten is ook geen succes, ze flikkert voorover. Ik lach me kapot. Ze valt snel in slaap en houdt mij vervolgens de hele nacht wakker met haar gesnurk, zelfs mijn oordoppen laten het luide geluid door… pfffff…. Minder leuk….

Zaterdag 19 okt.
We mochten vandaag ‘uitslapen’. De wekker stond op 07.00 en na het ontbijt en kamp afbreken vertrekken we naar Maun stad om voor de aankomende 4 dagen inkopen te doen. Dit keer moet er 10 liter water pp worden meegenomen. We halen frisdrank, sigaretten en wat te snacken. Dit keer reizen we weer met de truck waar een koelbox instaat, die wordt koel gehouden met ijszakken en koud water dus we kunnen wat koel houden dit keer in tegenstelling tot de delta. De vorige keer in Maun zagen wij al ergens ‘wifi’ op de ramen staan, dus mijn ouders doen de boodschappen en ik knal met spoed mijn 1e blog erop. Ik heb 30 min. Terug in de truck moeten we ongeveer 3 uur rijden naar Moremi waar wij het national park ingaan, lunchen en vanavond slapen. Het is hier NOG warmer, niet te harden zeg! Ik heb ook al een tijdje gewoon uitslag van het zweten en de hitte. Rond 1 uur rijden we het park in, en hebben we gelijk weer de 1e game drive. Veel gezien meteen, eigenlijk the usual; vele olifanten, giraffen, zwijntjes, visarend, impala’s enz. rond 17.30 komen we aan op de kampeerplek, en zetten de tent op midden in het wild We zitten aan een rivier maar hier mogen we niet komen vanwege nijlpaarden en crocks. Snel wordt er weer kamvuur gemaakt tegen de muggen en andere wilde dieren. het word een vroeg avondje.

Zondag 20 okt.
Het uitslapen is over. De wekkers gaan om 04:30 en dat is vroeg! Het is nog donker en ik loop te kutten met mijn lenzen indoen. We slapen 4 nachten ergens anders, dus het kamp wordt weer afgebroken en om 06.00 uur zit iedereen weer ‘fris en fruitig’ in de truck voor de 2e game drive en ondertussen rijden we ook in de richting van het andere kamp, wat nog wel steeds in Moremi is. we rijden weer een aantal uren en zien weer een hoop wild. rond het middaguur komen we aan op ons 2e kamp en het is tijd voor een siësta. Yeah! Nou dat hoef je geen 2e keer te zeggen, iedereen pakt de matrassen en gaan ergens onder een boom liggen en iedereen ligt binnen no time te pitten. Om 17.00 uur doen we de avond game drive voor ongeveer 2 uurtjes. Als iemand wat ziet moeten we STOP! Roepen. Iedereen zit te wachten op die leeuw, luipaard of cheeta (de laatste is wel heel zeldzaam dat je die ziet) maar die hebben we nog steeds niet gezien. En je wilt ze ZO graag zien dat er weleens een vergissing wordt gemaakt, dan roept er iemand STOP! En dan hoor je overal om je heen de camera’s aangaan en dan kijkt iedereen opgewonden om zich heen maar dan is het vals alarm… dan is het een geel struikje, met wat takken ofzo… haha. Net toen het begon te schemeren, DACHT ik wat te zien naast de truck, een kopje van een dier boven het gedroogde gras, maar het bewoog niet en niemand anders zag het. Nou… zou dan wel een boomstronkje zijn ofzo.. we reden er voorbij. Ik keek nog 1 keer om. Hey. Het kijkt ons na! STOOOOOP!!!!! Net als ik dat roep en de truck een stukje achteruit rijdt legt dat kreng zijn kop neer. Niet meer te zien tussen het gedroogde gras. Iedereen wilt weten wat ik zag. En WAAR dan??? Ja daar!!! Ik weet wel waar, ik wijs maar niemand ziet het. Het is ook niet te zien. De gids ziet wel iets maar zegt dat het dood is. Nou nee hoor, het keek me recht aan! Hij zegt de truck opnieuw op te starten om kijken wat en gebeurd en ja hoor, eindelijk een nieuwsgierig kopje boven het gras. Het is een hyena. Leuk! rond 19.00 uur komen we weer aan in ons kamp en we hebben een BBQ. Tijdens het avondeten horen we hyena’s huilen, oef… dat klinkt dichtbij!! Spannend! De maan schijnt nog niet en de sterrenhemel is helder en prachtig!! Ik loop naar een donkere plek achter de truck en de tenten om de sterrenhemel te bekijken. Jezus wat mooi, ik wordt en bijna duizelig van. Ik zie voor de 2e keer in mijn leven de Melkweg en dat is echt super mooi om te zien. Zulke sterrenhemels zie je toch echt niet in Nederland. Ineens hoor ik wat in de bosjes naast en tegenover mij. Ik doe meteen mijn hoofdlamp aan om te kijken of ik iets zie en of ik nog veilig sta. Ik zie niks, maar het is vlakbij achter de struiken. Ik hoor zware voetstappen. Ok. Het is iets groots. Wanneer ik takken hoor breken van bomen weet ik dat het olifanten zijn. Zo groot die beesten en zo dichtbij, maar je ziet ze gewoon niet. Het zijn er meerdere. Ik ben naar het kamp teruggelopen om het te vertellen en neem de gids mee voor een kijkje. Hij bevestigd dat het olifanten zijn en ik mag niet meer verder lopen. We gaan terug naar het kamp waar de BBQ klaarstaat en we gaan lekker eten, zoals gewoonlijk in een kringetje om het kampvuur. Als iedereen klaar is met eten merken we op dat het struikje naast ons beweegt, we luisteren eerst, de rest krijgt het door en in het maanlicht komt het ineens uit de struiken. Er staat een schim. Het staat stil. Wij zijn en zitten stil en we schijnen onze lampjes erop. En dan staan we ineens oog in oog met de hyena die we waarschijnlijk net gehoord hebben. Hij staat op 10 meter afstand. KICKEN!!! Hij kijkt ons aan, blijft ff staan en loopt rustig om ons kringetje, blijft nog even rondhangen en verdwijnt na een aantal minuten een paar meter verderop weer in een bosje. Iedereen staat te stuiteren. Dat was gaaaf!! We blijven met de lichtjes schijnen en zien zijn ogen oplichten, naast hem nog een paar ogen. Oh, het zijn er dus 2! De gids zegt dat ze waarschijnlijk de hele nacht op het kamp blijven vanwege het vlees dat ze geroken hebben. Wanneer mijn roomie en ik ons om 22.00 uur klaarmaken voor slapen, spreken we in de tent af elkaar wakker te maken als 1 van ons s’nachts wakker is en wat ziet. We willen eigenlijk die olifanten weleens in het maanlicht zien. We doen onze hoofdlamp uit en ze gaat liggen en leg mijn slaapzak nog goed en hoor ineens geritsel naast me. Ik kijk door de tentschermen naar buiten en ik schrik!! Diezelfde schim! Naast de tent! Hij staat naast me!! Ik stoot mijn roomie aan en zeg ssstt!!! Ik fluister dat de hyena naast ons staat. Ze schiet omhoog en we zien de schim. Wanneer hij wat wandelt en op 5 meter afstand staat doe ik heel zachtjes de rits van de tent open,steek mijn hoofd erdoor en roep ik zachtjes mijn ouders die toevallig naast ons staan met de tent, die mogen dit ook niet missen!! De rest van de tenten staan aan de ‘verkeerde kant’ en zien dit niet gebeuren, ze weten van niks. Ik draai voorzichtig mijn hoofd richting de hyena en ook mijn roomie verschijnt naast mij met dr hoofd. We schijnen ons lichtje erop, en kunnen hem helemaal vol bewonderen, hij staat m gewoon te chillen. Ondertussen staan mijn ouders ook te kijken en we zien m minuten lang. Wat een lelijk en sterk roofdier is het toch, zeker als je weet dat de kaken en bijtkracht van hyena’s sterker zijn dat die van een krokodil. Hij snuffelt rustig rond en verdwijnt naast ons in de bosjes. Ik ben al lang niet meer moe en het wordt een onrustige nacht, de hyena’s zijn de hele nacht hoorbaar aanwezig in ons kamp en tussen de tenten.