Filipijnen - Puerto Princesa (Palawan)

8 februari 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

08-02-2017

De laatste ochtend in Oslob, Cebu.We hebben vandaag uit kunnen slapen, maar omdat we elke dag vroeg opstaan nu ook weer vroeg wakker. We zijn hier nu 1 week en we leven uit onze koffer, die onderhand nu een behoorlijke ongeorganiseerde tyfuszooi is. We doen deze ochtend alles op ons gemak en worden om 13.00 opgehaald. De laatste keer de steile trap van 263 treden naar boven lopen. Onze bagage wordt lopend (!) door de kofferjongens naar boven gebracht. Ik heb medelijden met de jongen die mijn koffer draagt. Die is 17 kilo, en geen geintje om naar boven te sjouwen. We geven een goede fooi. Om 13.00 uur vertrekken we dus richting Cebu stad voor het vliegveld en dat is 4 uur rijden. Nog een behoorlijke rit dus. Ruim om tijd komen we aan op het vliegveld. Bij de bagage scan wordt er moeilijk gedaan over 2 aanstekertjes die ze bij papa in de tas zien, hij moet zijn hele tas leeghalen om te aanstekers te vinden en weg te gooien. Die van mij zien ze niet, hahaha kneuzen!  Aanstekers mogen hier dus niet mee, hele flessen water geen probleem. Is op Schiphol precies het tegenovergestelde, maar goed. Om 19.40 vliegen we naar Palawan. Het is een klein uurtje vliegen. We vliegen en komen aan in het donker en zien dus helaas nog niks van de omgeving, ook stortregent het. Rond 21.30 komen we aan in ons nieuwe verblijf Hibiscus Garden. Het ligt niet aan zee en heeft ook geen zwembad, maar we zitten in een prachtige rustgevende tuin, erg mooi hier. Iedere kamer heeft zijn eigen zitje en hangmat. Aaaahhh chill hoor. We nemen nog 1 drankje en gaan daarna snel naar bed, eer dat we in bed liggen is het tegen 12en en de wekker gaat weer om    05.30.

Donderdag 09-02-2017

Om 06.00 vertrekken we met de auto naar de Underground river. Een rit van 1.5 uur. Een pittige rit met allemaal kronkel weggetjes in de heuvels. Goed voor mijn reisziekte, die ik al snel voel opkomen, maar ik het bleef gelukkig bij een beetje misselijk zijn. De natuur lijkt hier nog groener, ruiger. De weg is mooi, ik kan er niet helemaal van genieten want ik moet me wat meer concentreren op de weg voor me, maar ik zie wel dat het mooi is. De Subterranen River is 8.2 kilometer lang en de op een na langste ondergrondse rivier ter wereld. De rivier is aangemerkt als een van de7 wereldwonderen der natuur op de Unesco-erfgoedlijst. De rivier is niet verlicht en er wordt met peddelbootjes ingevaren. De mannen die peddelen hebben een goede lamp bij zich zodat we niet helemaal in het donker varen. De omgeving is ontzettend mooi. Vooraf krijgen we een oranje lifejack. Stel je voor dat we verzuipen. We willen het niet, maar het moet. Regels. Ook moeten we een helm op. Tegen de vleesmuizen poep. Ik geloof dat ik nog liever verzuip met schijt in mijn haar dan dat ik er uit zie zoals nu. Ik lijk godverdomme wel een bouwvakker Het is binnen aardedonker, veel kalsteen en duizenden vleermuizen. Er vallen waterdruppels van bovenin de grot naar beneden in het water. Het is best mooi allemaal. Ook komen we buiten de grotten nog 3 grote varanen tegen. Vet! Ook het strand is hier prachtig! Daarna hebben we een lunch buffet, altijd hetzelfde geneuzel: Kip, Rijst, Varken, Vis, Loempia, Bami en bananen. Ik krijg die shit niet meer weg. Ben zo klaar met rijst en kip! Na de lunch willen we nog gaan kajakken in de mangrove, maar het weer wordt slechter, het gaat keihard waaien en de regen komt, het wordt afgeraden en gaan we terug naar ons verblijf. Eenmaal terug schijnt de zon weer. Dan maar even wat wassen en relaxen. In de avond boeken we een tour om te varen door de mangrove om vuurvliegjes te zien, met diner included. 3 keer raden wat we voor eten krijgen …… Juist. Het is verder wel leuk, niet heel bijzonder. We hebben dit ook ooit eens gedaan in Maleisië en daar waren er echt bizar veel vuurvliegjes, deze keer was het minder. Rond 21.15 komen we terug in ons verblijf, doen nog een drankje en gaan beetje op tijd slapen. Morgen weer een drukke dag.

Vrijdag 10-02-2017

Om 07.45 vertrekken we met de auto, het is gelukkig maar een klein ritje dit keer van 35 min. Vandaag hebben we een boottocht door Honda Bay. Deze baai bestaat uit 16 eilandjes waarvan de meeste privé zijn, daar mogen we dus niet komen. Sommige zijn wel toegankelijk voor reizigers. We bezoeken 3 eilandjes: Starfish Island, Luli Island en Cowrie Island. Van tevoren wordt ons verteld dat Starfish Island het mooiste koraalrif heeft, de andere 2 zijn minder bijzonder. Alle 3 de eilanden zijn wel echt mooi ook. Helaas hebben we alleen bij Starfish Island gesnorkeld, de andere 2 hebben we gewoon op land bekeken. Het weer werd slecht na het eerste eiland, ging hard waaien en omdat we nat waren was het zelfs heel soms een klein beetje ‘fris’. Rond 16.00 terug in ons verblijf. Douchen, even relaxen en tas pakken. Morgen vertrekken we met een shuttle busje naar El Nido. Het is 6 uur rijden (!). We rijden helemaal naar het noorden van dit eiland. El Nido schijnt 1 van de mooiste eilanden ter wereld te zijn. Ik hoop dat we de zon ook veel zullen zien, maakt het plaatje toch nog net iets mooier