Zuid Afrika - Botswana

11 oktober 2013 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zuid Afrika - Botswana

Vrijdag 11 okt.
Om 10.25 vertrokken van Schiphol. Na een lange vlucht van 10.5 uur komen we aan om 21.00 aan in Johannesburg, waar we na een tijdje zoeken onze gids aan komt lopen. We gaan een busje in en rijden in 40 min naar Drifters lodge. Even voor 22.30 komen we aan. Ik dacht dat ik een kamer met mn ouders moest delen, maar krijg toch een eigen kamer aangewezen. Mooi! Met spullen pakken uit mijn tas merk in dat veel kleding nat is (?) raar want er zit niks vloeibaar in en de tas zelf is niet nat.. vreemd. De natte spullen snel over stoelen gegooid en hopen dat het droog zou zijn de volgende ochtend. We doen nog even snel een drankje met de manager en hij vraagt of we goed voorbereid zijn voor de trip. Wij geloven het wel. Hij vraagt of we malaria slikken. Eeuhh nee dus. Waarom dan niet wilde hij weten. Omdat de KLM travel kliniek zei dat het niet nodig was, pas vanaf eind november. Hij is verbaasd. Volgens hem is dit wel degelijk nodig. Lekker dan. Spreekt elkaar weer lekker tegen. Hij opent voor ons nog even snel zijn winkeltje om extra muggenspul te kopen. Tijdens het pakken van het muggenspul wijst hij naar de zaklampen. Of we die hebben? Ja die hebben we. Hoofdlampen hebben we. Hij lacht en verteld dat die heel belangrijk zijn. Van de week op een van de kampen bracht een Zwitser 's avonds een bezoekje aan de ‘bushtoilet’ en stond ineens oog in oog met een leeuw. Hij is in angst met zijn broek op zijn knieën terug gerent naar het kamp. De leeuw vervolgde zijn weg de andere kant op. We hebben er erg om moeten lachen. De tip die we dan ook meekrijgen van hem en de gidsen is simpel. Voordat je naar de bushtoilet gaat, schijn met je lamp om je heen en kijk dan goed of er geen ogen oplichten. Zo ja, meteen terug! Zo niet is de kust ‘veilig’ en kan je je ding doen… aahhh altijd welkom dit soort tips. Mama zweert na dit verhaal NOOIT alleen naar de toilet te gaan. Het is OF met mij, OF met papa . We gaan naar de kamer om ons klaar te maken voor de nacht. Het wordt een korte nacht. Om 05.00 uur worden we gewekt en om 06.00 uur vertrekken we. Ik wil de wekker zetten, maar vraag me ineens wat af, hoe laat leven we eigenlijk? Wat was het ook al weer? Een uur terug? Uur vooruit? Hetzelfde? We waren allemaal moe en niemand wist het meer. Papa zou dat vast wel weten en loop naar de kamer naast me om het te vragen. 1 uur terug. Zo gezegd zo gedaan. En nu slapen!

Zaterdag 12 okt.
Om 04.00 uur 's nachts na heerlijk te hebben geslapen hoor ik hard gebons op de deur. Het is mama. Ze gilt. ‘Djaar! Eruit komen nu!’ Huh…wat…. Nu…??? Rot op! Is 4 uur…. ‘Nee!! Het is al 5 uur!!! Nu eruit!! Lekker hoor zo wakker worden. Ik snapte er geen hol van, was moe, gedesoriënteerd en wilde nog even een uurtje verder slapen. Nou vergeet het maar, gewoon zelfde tijd als Nederland dus  Haasten als een gek, douchen, spullen erin flikkeren, dag rugzak klaarmaken, ontbijt achterover geslagen, bagage naar beneden, truck inladen… pfff…. Ook goedemorgen medereizigers. Die ook al druk bezig waren, snel even rondje voorstellen. We zijn met 4 Nederlanders (wij 3 en nog een Nederlandse vrouw die alleen reist. ) 1 Zwitsers jong stelletje, 2 Zwitsers die beide alleen reizen, 1 duits stelletje en 1 Belgisch stel. En ik geloof in Maun komt er nog 1 iemand bij die later invliegt. Nou ben benieuwd wat dit voor mensen zijn. In begin is iedereen erg op zichzelf. Om 06.00 uur vertrekken wij. Er staat ons een hele lange reis te wachten, minstens zo’n 10 uur rijden. We moeten 950 km gaan afleggen naar Nata lodge. De truck is echt een monsterlijk groot ding, uitgerust met vliegtuigstoelen. (Hey lekker! Daar heb ik net 10.5 uur ingezeten!!! ……Pff) achterin de truck heeft ieder zijn eigen kluis voor de bagage. We zitten hoog en de grote ramen zijn overal om ons heen, wat een soort van panorama effect geeft. Het is de bedoeling dat we om de 2,5 uur stoppen voor benen strekken, wc bezoek, of water of eten kopen. Hier voor krijgen met niet meer dan 10 a 15 min. per keer. Het is een lange rit en wie weet wat er onderweg nog gebeurd. Uiteindelijk verloopt de rit redelijk vlot. We hebben 1 keer pech gehad, maar dat bleek redelijk snel opgelost te zijn en we zijn 1 keer aan de kant gezet omdat onze gids 10 km te hard reed. Na 20 min. lullen als brugman is hij eronderuit gekomen. Had ik al gezegd dat de rit lang was? Heel erg lang? De wegen zijn prima, we karren lekker door, alleen maar rechtdoor, gelukkig geen last van wagenziek. Maar na uuuuuren rijden ga je je toch wel snel vervelen. Proberen te slapen, af en toe val je even weg maar daar blijft het bij. Na de vreselijk lange rit waar geen einde aan leek te komen, komen we in het donker om 19:45 (!) aan bij Nata lodge. Ja mensen je leest het goed. We hebben een rit achter de rug van 13 uur en 45 min. Langer dan de vliegreis. Helemaal kapot, verveeld en HELEMAAL KLAAR ERMEE kom je aan op je kamp. Hier zijn zowel lodges als kampeerplekken. En jawel. Die wij nog moeten klaarmaken (lees. Tent opzetten. Nou ik dacht dat ik gek werd) Eenmaal uit de bus werden we aangesproken door een andere drifters gids. Hij stelde zich voor en vertelde dat hij met zijn groep net de reis heeft gemaakt die ons te wachten staat, deze groep overnachten dus ook hier, maar vertrekken in de ochtend naar Johannesburg. En hij had een verassing voor ons. Ze hebben onze tenten al voor ons opgezet!!! OH YEAHH!!!! Blij was ik joh. MAAR, Als tegenprestatie stond wel dat wij HUN kamp moesten afbreken nadat hun weg waren. Ik vond alles best. We zouden met zijn allen gaan eten en zo verhalen uit kunnen wisselen met de groep die alles al gezien had. Eenmaal aangekomen stond er buiten een lange tafel voor ons klaar, heel gezellig met allemaal kaarsjes. We zijn met 2 groepen Drifters aangeschoven (rond de 20man) en ik zat tussen die andere groep die meteen veel leuker bleek te zijn dan onze groep. Maar ja, heb je niet voor het kiezen he. Hele leuke avond die wij om 10 uur afbraken om te gaan slapen na onze lange reis. Er is hier een aantal douche en toilet ruimtes. Douchen doe je eigenlijk om gewoon weer beetje fris te ruiken, want schoon wordt je er niet van, alles is vies en stoffig hier en na het douchen moet je ook weer door een zandbak naar je tent en dan eenmaal aangekomen ben je weer vies, stofferig en zweterig. Om 23.00 uur proberen te slapen. Mijn ‘roommate’ is die Nederlandse vrouw. Die af en toe een beetje snurkt. Net zoals wat andere mannen van het kamp… weinig geslapen, op zich ligt het best wel ok.

Zondag 13 okt
Vandaag om 06.00 uur gewekt, rustig opgestart, ontbijten en tent afbreken. (wat een gedoe, laat staan opzetten! Wat ons nog te wachten staat!) Ik was zo blij dat onze tent als 1e (jaja) klaar was!!! Alleen was ik ff vergeten dat we de andere tenten van die andere groep ook nog moesten afbreken… ruk. Na het ontbijt zijn we rond 8 naar de zoutpannen gegaan hier vlakbij. Het was mooi, vond niet heel bijzonder. Hier hebben we wat tijd doorgebracht en rond 10 uur zijn we weer vertrokken naar het kamp. Nu kunnen we even relaxen aan een zwembad, waar ik nu dus ook de tijd heb deze blog in word neer te zetten. We hebben tot 3 uur de tijd. Dan vertrekken we terug naar de zoutpannen waar we vanavond slapen in de openlucht. (geen tent opzetten dus) Vanaf hier weet ik het even niet meer uit mijn hoofd, volgens mij morgen in de middag naar Maun. Ze doen de activiteiten zo vroeg of zo laat mogelijk op de dag. Het is hier echt snikheet. De zon schijnt volop, en het is 40 graden en warmer. Nu tijd voor een duik in het zwembad!
Nardjaar x