Zuid Afrika - Johannesburg

18 november 2008 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Beste mensen,

Ondertussen zijn wij al weer thuis aangekomen maar ik zou mijn verhaal thuis even afmaken, wou dat eigenlijk gisteravond nog doen op de luchthaven maar helaas, geen internet. Waar was ik gebleven?

Dinsdag 18 nov.
Nadat ik jullie de laatste mail verstuurd had zijn wij de auto ingesprongen en gaan rijden terug naar Johannesburg om daar onze laatste dagen door te brengen. Het was weer een volle dag rijden, maar we hebben het gered! 625 km rijden. Einde van de middag hadden we geen zin meer om te zoeken naar nog een slaapplaats, dus besloten we om terug te gaan naar het Guesthouse waar de reis ook begon "Airport Game Lodge". Ik had nog een foldertje in mijn tas van die lodge, dus we konden bellen of er nog plek was en dat was er. Alleen dat betekende dus geen avondeten, want daar is alleen maar slapen en ontbijten. Maar daar zit ik niet mee want dat betekend: ETEN BESTELLEN! De lasagne smaakte heerlijk

Woensdag 19 nov.
Vandaag gaan we naar het leeuwenpark. Jeee!!!! hier had ik naar uitgekeken! Hier houden ze sommige katachtigen in zeer grote, ruime kooien en daarachter zijn een aantal prive parken met leeuwen. Daar rij je met de auto doorheen en ook hier mag je NIET uit de auto. Die parken zijn wel afgezet met hekken, maar de leeuwen hebben een grote vlakte waar ze lekker zichzelf kunnen zijn. Deze beesten jagen niet.  Ze krijgen wel eten van de parkhouders. Ze zijn verder wel wild natuurlijk. Eenmaal daar aangekomen, komen we eerst 2 piepjonge hyena's tegen. Oohh zooo lief! Daarna naar de entree gelopen en betaald, we mogen verder! Het eerste wat je meteen tegenkomt is "cup world". WELPJES! EN EEN HOOP OOK! Mijn dag kan al meteen niet meer stuk. Het is een grote kooi, met alles wat kleine, pluizige, stoute leeuwtjes nodig hebben. We staan voor de kooi en in de kooi waren al wat mensen bezig met het knuffelen en spelen met deze welpjes. Er staat 1 verzorgster bij om alles in de gaten te houden. Wij moesten even wachten want er mogen niet te veel mensen tegelijk in de kooi. Het zijn een stuk om 10 welpen van 2 en 3 maanden. We mogen de kooi in! whoooooo! Ik weet niet waar ik naar toe moet lopen en of ik moet filmen of foto's maken, ik wil alles tegelijk! We mogen ze alleen aanraken op het lichaam, de romp. NIET het hoofd of de staart. (in verband met bijten) Yeah...... sinds wanneer houdt de familie Bennaars zich aan de regels?? Nooit. Wij bepalen zelf wel waar we ze aanraken en als ze bijten? Jammer dan, dat merken we dan wel weer... Ik neem plaats bij één van de kleinste en pluizigste met een hoog aaibaarheidsgehalte, 2 maanden issie. Ik aai m lekker over zn koppie en knuffel en speel met hem met een grote stok. Zijn poten zijn al veel groter dan mijn handen en dat al na 2 maanden. Ik voel lichterlijk vlinders in mn buik en wordt bijna verliefd, ze zijn ook zoooooooo schattig! Die welpen van 3 maanden zijn ietsie groter en en stukie hardhandiger. Ze hebben flinke nagels en GROTE tanden. Na een minuut of 20 moeten we de kooi weer verlaten  Onze armen zien er niet uit, hahaha! Onder de krassen en tandafdrukken, maar ja, wat wil je? Het zijn geen fretjes Spelen met leeuwtjes doe je niet elke dag, al hadden ze mn vinger er afgebeten, het was het allemaal waard. Na onze "welpen speeltuin" bekijken we nog struisvogels, tijgers, cheeta's, wilde honden, hyena's, een jakhals en een giraf die daar rondloopt. En tot mijn grote verassing hebben ze ook nog een grote bak met... STOKSTAARTJES! OOHH I LOVE MEERKAT'S! Nét fretjes Na al dit, de auto ingegaan en op zoek gegaan naar de leeuwen. Maar deze parken zijn niet zo groot dus al snel gevonden. Er zijn 2 parken met oude leeuwen en leeuwinnen, 1 park met jonge leeuwen van ongeveer een jaar en een park met witte leeuwen. Het is allemaal erg leuk, alleen de groepen oudere leeuwen doen weinig dan alleen maar rusten en niks doen. Er zijn veel leeuwinnen en er liggen ook leeuwen tussen, maar die zien we niet goed. HELAAS! Want we hebben nog geen leeuw gezien deze vakantie! In het kruger, genoeg leeuwinnen maar geen leeuwen  In het park met de jongere leeuwen is het een stuk leuker. Ze zijn veel actiever en spelen met elkaar. Ze jagen op elkaar en dat is heel grappig om te zien. Ze zijn erg nieuwschierig en komen ook naar de auto. 1 keer moest ik zelfs mijn raampje heel snel dicht doen, want de jonge leeuw stond zowat met zn natte snufferd tegen mn raampie aan! Als dat raam nog open was, had ie zeker zn kop ff in de auto gestoken maar dat risico nemen we maar niet  Na dit alles wilden we nog even wat drinken voordat we weg zouden gaan dus liepen terug naar het begin waar ik zag dat er in "cup world" een andere verzorger stond. Een man dit keer.  Dus je snapt natuurlijk, wij zijn ook niet achterlijk en deden net of we daar nog niet in waren geweest. Hahah! Weer helemaal enthousiast voor de kooi staan en JAWEL! Voor de 2e keer (ha, wij lekker wel) gaan we cup world in Nog even een kwartier met mn leeuwtjes spelen. Was erg leuk!

Donderdag 20 nov.
Deze dag gaan we naar het olifanten opvangcentrum "The Elephant Sanctuary". Mijn idee. De folder zag er veelbelovend uit met het 'in contact komen met olifanten'. Daar aangekomen blijken ze in dagprogramma's te werken. De eerste zou weer beginnen om 2 uur s'middags. Toen was het 11 uur, dus we moesten onze tijd volmaken maar ja, met wat? Je bent niet bekent daar en gaan lopen zoeken is ook geen optie. Dus hebben we wat rondgelopen bij winkels en kraampjes waar we even later een bordje tegen kwamen met "Het reptielen huis". Tjah je moet toch IETS doen dus daar maar ff gekeken. Leuk maar niet bijzonder. Veel soorten slangen, varanen, kameleon's en gekko's. Heb door het gaas door nog een paar flinke varanen kunnen "aaien". Blijven machtige dieren. Op de buitenplaats nog krokodillen, schildpadden en een eenzame baviaan in een kooi die ik ook nog even aangeraakt heb. Hij was zo eenzaam.. zielig! Hij zocht aandacht, wou gewoon een knuffelen, dus heb m lekker zitten aaien en krabbelen. Om 2 uur terug bij de olifanten opvang waar we met een groepje van 5 andere mensen en een gids uiteraard, naar de olifanten mochten. Deze mensen hebben hier in dit park 4 olifanten die ze uit een dierentuin hebben gehaald en eentje waarvan de hele familie in het krugerpark zijn doodgeschoten door stropers  Een jonge olifant MOET opgevoed worden door oudere. Dus die hebben ze ook hier geplaatst en de kleine wordt nu "geadopteerd" door de andere olifanten. Ze worden niet meer uitgezet maar hebben hier een goed leven en veel ruimte. De 4 olifanten worden op een rij gezet op een paar meter afstand van ons. Van klein naar groot. KICKE HOOR! We krijgen eerst een stukje geschiedenis over het park en de olifant en wat ze kunnen en hoe hun levensstijl is. Heel leuk om te horen, heel interessant.  Daarna mogen we één voor één naar de olifanten.  Bij elke olifant staat een begeleider en ik mag bij Kumba het grootste vrouwtje! Cool! EN GROOOOOOOT IS ZE! TERING! We mogen ze overal aanraken en aaien. De begeleider laat ons alles zien. Haar kiezen, de slurf, achter de oren, onder haar buik, onder haar poten. MOOI! We mogen mooie foto's maken en hebben we gedaan ook. Later krijgen we meer informatie over de olifant en het lichaam, leefgewoonte en mogen we ze later weer voeren. Het is een hele mooie dag, dat ik afsluit met een ritje voor een kwartier op een kleinere olifant. Wat een mooie beesten!

Vrijdag 21 nov.
De laatste dag. Een klote dag. We moeten om 11 uur s'ochtends uitchecken, we moeten de auto inleveren om 18.00 en we vliegen pas om 24.00 uur! Pfff lekker dan! Een dag proberen vol te maken. We gaan naar Johannesburg City, om daar winkels te kijken. Het is tijddooien meer niet. Maar het is helemaal niet zo bijzonder en besluiten maar even een vette hamburger en drinken te halen. We worden bedient en ik bestel een cola. Ik heb dorst. Maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk.
"Wilt u Pepsi Cola of Coca Cola?"
"Wilt u met ijsklontjes of zonder ijsklontjes?"
"Wilt u Cola light, Cola zero, of gewone Cola?"
"Een rietje erbij of niet?"
"Wilt u klein, medium, of groot?"
"Wilt u een flesje of uit blik?"
JEZUS CHRISTUS ZEG!!!!
ik raak lichtelijk geïrriteerd "Een Cola!! Geef me gewoon een Cola! Hoe moeilijk is het ?!?!?!" roep ik. Het winkelen hebben we ook niet meer zoveel zin in. We besluiten om maar naar het vliegveld te gaan en de auto om 17.00 uur in te leveren. Om 18.00 uur staan we dus al op het vliegveld. Nah, hier ook weer tijd volmaken de aankomende 6 uur. Mijn bedoeling was dus daar lekker internetten en dit verhaal typen maar internet hadden ze dus niet. Ja, voor mensen met een eigen laptop of die members waren. Dus helaas, voor mij... 6 uur volgemaakt met boekjes lezen, motorcross op tv kijken en dvd kijken op mijn mini dvd speler. Dan eindelijk is het tijd en kunnen we naar huis. Dus hier houden de emails weer op en mijn vakantie ook. Het gewone leven pakken we maar weer op helaas En het koude natte leven, Bbrrrrr WAT KOUD HIER!! Voor wie de foto's wilt komen kijken, altijd welkom  BYE! Djaar x x x