Zuid Afrika - Krugerpark

3 november 2008 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Hallo mensen
Eindelijk internet gevonden. Ik loop alweer een paar dagen achter, dus laat ik maar snel beginnen want wordt weer een flink verhaal. Waar was ik gebleven?

Zat. 3 nov.
Ik had dus net mijn 1e email aan jullie gestuurd en in die tussentijd onweerde het weer flink. Ik had m nog geen 4 min. verstuurd toen de bliksem ergens insloeg in dat winkelcentrum en dus alles uitviel dus blij dat ik net die email verstuurd had. Die nacht heerlijk luxe geslapen in het Mecure Hotel.

Dinsag 4 nov.
We vertrekken heel vroeg vanuit het hotel en komen zo rond 10 uur aan in het Kruger park. Eerst even aanmelden en betalen, daarna kunnen we de poorten inrijden. Het kruger park is nog een stukje groter dan Nederland en het is allemaal natuur. De omgekeerde wereld. Nu lopen de dieren vrij rond en zitten de mensen opgesloten in de auto. Ik moest meteen denken aan Jurassic Park. Mensen opgesloten in de auto rondrijdend op zoek naar grote, wilde, gevaarlijke dieren. Meteen hadden we een goede 1e dagen kwamen we al snel van alles tegen. Bavianan, olifanten, koedoe's, nijlpaarden, buffels, gnoe's, knobbelzwijnen, zebra's, impala's, neushoorn, apen, giraffen, visarend wat een geluk! Het was die dag erug warm 32 graden. Maar ja, de airco werkt goed. Je mag ook absoluut niet de auto uit, om wat voor reden dan ook! Je mag er alleen uit in de kampen, waar je kan overnachten. Daar staan grote hekken omheen, maar die liggen echt uren van elkaar vandaan dus je moet zorgen dat je goed naar de wc bent gegaan, voordat je vertrekt. Deze nacht overnachten we in het Skukuza camp. Simpel, maar ok. Deze dag hebben we 80 km gereden, natuurlijk geen recht stuk.

Woensdag 5 nov.
Vroeg opstaan en half 8 in de auto, op zoek naar dieren! Sommige dieren zie je dagelijks en veel ook. Zoals giraffen, olifanten zwijnen, apen, impala's en gnoe's zie je heel erg veel. Maar het verveeld niet. Ergens in de middag op een stuk onverharde weg, zagen we ineens 2 gieren in een boom zitten. Oerlelijk die beesten, maar wel kicken! En groot ook! Maar hoe langer we keken, hoe meer gieren we zagen. Totdat we ineens zagen dat er in de lucht zo'n 25 gieren rondcircelde en het werden er alleen maar meer! Dan is het duidelijk dat er leeuwen in de buurt zijn, die een prooi gevangen hebben en ergens lekker liggen te eten. Die gieren blijven net zolang circelen totdat de leeuwen weg zijn zodat de gieren verder kunnen eten. Wij zoeken joh! Want ze zaten recht boven ons en heel laag. Verrekijker erbij gepakt, zoeken, luisteren, kijken.... maar helaas niks gezien. (het gras was erug hoog.
jammer! Verder wel een groot karkas zien liggen van een... ik denk een gnoe ofzo. En ook onze 1e HYENA GEZIEN!! Jeeeaahhhh!!!!  Met pups! heel bijzonder want die zie je niet zo vaak. Vandaag hebben we 150 km gereden en is het 32 graden. We overnachten in Olifants camp

Donderdag 6 nov.
Weer vroeg op. Warm vandaag, 30 graden. VANDAAG RIJ IK! Kan weinig gebeuren hier, dus ik mag rijden, jeeyyy! Weer veel gezien. Na een tijd rijden op een zandpad, stond er een auto stil en als er auto(s) stilstaan betekend dat dat mensen iets zien. Dat kan van alles zijn, een olifant,..... of een vogel. Ja die sukkels zitten ook hier. Vogelspotters. Denk je elke keer weer "ooohh wat spannend wat gaan we nu zien!" Zitten die sufkutten naar een paar stomme vogels te kijken. Erg teleurstellend. Hahahah! Maar goed, er stond dus een auto stil. Hij keek naar grote hoge bomen. Wij ernaast staan en die vent draaide zn raampje open en zegt in het Engels "20 min. geleden is hier een luipaard overgestoken, hij loopt hier nog ergens, maar hij is ergens tussen de bomen verdwenen" Een luipaard . . .  EEN LUIPAARD? MISSEN WIJ NET OP 20 MIN. EEN LUIPAARD! GODVERDOMME!!! SHIT! KUT! #@!*?%$)#@! Die zie je zelden! En wij hebben m net gemist! Waren wij ff ziek dan! Die vent reed inmiddels al weg en wij hebben nog lopen zoeken met verrekijkers tussen de bomen, naar voren gereden, naar achteren... maar helaas... geen luipaard  Na een stuk verder te rijden kwamen we 2 giraffen tegen. Die zijn zo leuk en mooi. Dus even gestopt. Normaal eten ze, of lopen ze, maar deze 2 stonden helemaal stil, naar 1 plek te staren. Dus ik zeg nog "volgens mij loopt hier een leeuw in de buurt" (want daar waren we al een tijdje naar op zoek al die dagen..) "nee joh!" zegt papa "die kijken naar ons"  Nou het was duidelijk dat ze langs ons heen keken.Ik de verrekijker gepakt en zoeken in de richting waar de giraffen naar keken. En daar, in de vertel, onder een grote boom, in het hoge gras, lagen er 3 leeuwinnen!! Ik roepen "jaaaajaaajaaaa leeuwinnen!!! daar zijn ze, ze liggen daar!" Papa heeft me keihard uitgelachten, die geloofde het niet. Ik zeg KIJK NOU DAN! Hehe..... eindelijk onze 1e leeuwinnen gezien. Een beetje ver.. maar ok. Ergens tegen het einde van de middag reden we een soort van bruggetje over met een kleine plas water aan de zijkanten. (de meeste rivieren zijn allemaal opgedroogd hier) Wij even stoppen midden op die brug om te kijken of er dieren waren. "Ach kijk nou" zegt papa "een schildpadje" "Oh kijk! het zijn er 2, wat leuk" "Ik zie er nou al 3" "Oh het worden er steeds meer!" Uiteindelijk liep dus de hele rivier uit met schildpadden, ze kwamen vanaf de overkant naar ons toe zwemmenen snel ook!!  Wie zegt dat schildpadden langzaam zijn?? Nou echt niet hoor! Tientallen! Ik denk wel een stuk of 30! Was echt te grappig die beestjes. Erg om gelachen. Na een tijdje te hebben gestaan terug richting onze overnachtingsplaats, stonden er 4 auto's op de weg en daar lagen ze dan eindelijk. 2 leeuwinnen van erg dichtbij. Whoohhh! Hier hebben we een half uur gestaan van 17.15 tot 17.45Maar ze deden verder erg weinig dan alleen maar mooi te liggen zijn en terecht ook. 18.30 moeten we terug zijn in het kamp, dus we moesten na dat half uur toch echt gaan rijden.

AVONDSAFARI
's Avonds hebben we een avondsafari geboekt staan. Geen idee wat we daarbij kunnen verwachten, maar ok. Altijd spannend, in het donker rijden tussen wilde dieren We vertrokken om 20.00 met een grote jeep en 3 grote schijnwerpers. We waren met zo'n 10 man. We 1e keren dat we stopten waren voor kleine nachtdiertjes en een vogel (!) Jezus zeg, daar doe ik geen safari voor, mag het wat groter? Dan toch een olifant gezien en een giraf, tjah, leuk, maar niet heel bijzonder. We zien ze dagelijks. We zijn niet snel tevreden he Dan zegt de ranger "Ok, laten we op zoek gaan naar de luipaarden" Ja natuuuuuurlijk zeggen wij nog, dat zeggen ze elke rit. De mensen ff blij maken met een dode mus en maar rijden, maar niks hoor. Onderweg terug naar het camp, trekt de wagen ineens keihard op, om daarna keihard op de remmen te staan. What the fock!? Doe ff normaal denk ik nog. Maar ineens hoor ik voor in de wagen iets fluisteren en dat gefluister komt steeds meer naar achter, totdat het mij bereikt ..... Hoor ik dat goed? Een luipaard??? Serieus?? De motor ging af en de lichten aan en daar was hij of zij eigenlijk,  EEN LUIPAARD! Wij door het dolle heen natuurlijk. 's Middags nog misgelopen en nu dan toch! Wat is ze moooiii!!! En groot! En gevaarlijk...... Blazen naar ons joh! KWAAD WAS ZE! We hebben haar een hele tijd kunnen volgen, ze liep naast, voor en achter de auto. Een rondje . Totdat we ineens haar jong zagen. Nog een mooie verassing! Super! Een piepklein schattig luipaardje!!! Aaawwww........ Vlak voor het wegrijden zagen we onder een boom ook nog haar prooi, een impala, die ze nog niet zolang daarvoor gevangen had. Ze had dus 2 redenen om kwaad te zijn. Daarna nog een nijlpaard en hyena gezien. Avondsafari geslaagd!

Vrijdag 7 nov.
De temperatuur stijgt vandaag naar de 37 graden. Te warm! De zon schijnt en het is niet te harden buiten. En dat vinden de dieren ook. Erg weinig gezien. Een groep van zeker 60 bavianen, buffels, zwijnen, olifanten, koedoe's en nog een leeuwin. Ook nog een windhoos gezien. Was ook wel heel cool. Best nog een flinke ook. Vandaag 170 km gereden. Deze nacht overnachten we in Shingwedzi camp. Ook avond en zonder zon blijft de temperatuur steken op de 35 Pppffff...

Zaterdag 8 nov.
 Ik mag weer rijden. Laatste dag Krugerpark. De temperatuur is gezakt naar 18 graden. Dat scheelt ff 19 graden met gister en dus hebben we het koud! Na een aantal uur rijden zien we ook vandaag erg weinig. We rijden rond 1 uur uit het park, richting Hoedspruit om hier maar weer eens een overnachting te zoeken en gevonden! We zitten nu en guesthouse Hoed & Berg en het is hier heel er mooi. We hebben mooie kamers en erg schoon. Kennis gemaakt met de eigenaar en zijn hondjes oftewel, een paar van die kleine kuttelikkertjes, zoals wij dat noemen, maar GOEDE WAAKHONDEN! DAT WEL! Een van die hondjes heeft pups gekregen en die kregen we net in onze handen geduwd. 3 kleine pups van 6 weken, zoooooooo schattig! Ik mag eindelijk nu dus internetten in het kantoor van de eigenaar. Dus ben blij dat ik mn verhaal weer kan doen. We hebben vandaag 80 km gereden en het is nu koud zo'n 17 graden met een hoop regen. Wij gaan zo lekker avondeten. Het is een lang verhaal, dus hoop wat sneller internet te vinden maar denk het niet.
Liefs en groetjes van ons.
kus Nardjara