Botswana - Makgadikgadi Zoutpannen & Maun

13 oktober 2013 - Nata, Botswana

Zondag 13 okt.
Na een rustig middagje zwemmen en chillen zijn we om 15:00 vertrokken vanuit Nata naar de Makgadikgadi zoutpan. We rijden een uur over asfalt weg en daarna slaan we een onverharde weg in en rijden we nog een uur door de makgadikgadipanne. We schudden in de truck alle kanten op. Rond 17:30 komen we aan, nog net voor het donker wordt. We zitten in de middle of nowhere. Overal waar je kijkt zie je alleen maar vlakte. Het is heel erg stil. Alsof we de enige zijn op aarde. Middenin de panne, tegenover ons staat 1 boom op een soort van ‘eilandje’ met gedroogd gras. Ze noemen het “one tree island. Je weet meteen hoe creatief ze zijn hier. Achter dit eilandje is onze gids Eric al druk bezig om de ‘wc’ klaar te maken. Lees: Een gat graven en een krukje met een gat erin erbovenop te zetten. Als je je ‘number two’ hebt gedaan heb je nog wel de luxe om wc papier te gebruiken, dit wordt gewoon begraven. De ‘number one’ mag gewoon achter je tentje. De schep met de rol wc papier wordt bij ons neergezet. Dit is de ‘sleutel’. Als deze weg is, weet je dat iemand naar de wc is. Gelukkig is deze avond mijn number two uitgebleven, maar voor het idee moest ik wel ff op de wc zitten. Het is gewoon raar. Je zit hier in alle rust op de wc, in een enorme vlakte, waar niemand je hoort en ziet, en dat in de buitenlucht. Een douche hebben we natuurlijk niet. Wassen zit er niet in vandaag, ik ben blij dat ik babydoekjes heb meegenomen. We krijgen de keus, of tenten opzetten of in de openlucht slapen, maar aangezien het behoorlijk waait en bewolkt is besluit iedereen de tent op te zetten. Wat een gedoe. Het is niet moeilijk en het kan vast sneller, ik ga er maar vanuit dat het na 3 keer een piece of cake is. Nadat de tenten zijn opgezet wordt er een kampvuur gemaakt waar we in een kringetje omheen zitten en lekker gaan avondeten. Na het eten is het gezellig rondom het vuur. Jammer van de ‘indrukwekkende sterrenhemel’ die ons beloofd was door de bewolking zien we er weinig van. Het enige licht deze avond is de halve maan die af en toe tussen de wolken door komt en dat is mooi op de panne. Het lijkt wel alsof de panne licht geeft, het lijkt wel black light. heel bijzonder om te zien. In de avond besluiten mn ouders, mijn ‘roomie’ en ik nog even een rondje te doen om het eilandje. Rond 21:00 gaan de eerste slapen. Rond 22:00 hou ik het ook voor gezien en voordat ik de tent inga moet ik natuurlijk nog even plassen voor het slapen gaan. Ik neem mijn plaats in achter de tent en merk dat het gedroogde gras toch iets hoger was dan verwacht.. auw! Misschien had ik toch ff de moeite moeten doen om ook voor number one naar de wc te gaan. voordat ik mijn slaapzak induik was ik mezelf met babydoekjes, maar mijn voeten zijn al zo stoffig en zanderig, dat ik ze niet goed schoon krijg met de doekjes. Als mijn roomie ook naar de tent komt en we liggen uiteindelijk klaar om te gaan slapen voelen we ineens een beest onder de tent zich een weg graven. Huh? Zo te horen is het best goot, tijdens het graven voel je de kracht van het beestje en het zeil gaat op en neer.. brrrrr!!!!! Zolang het buiten de tent is vind ik het prima. ’s Nachts rond 01:30 wordt ik even wakker en als ik door de tentschermen naar buiten kijk zie ik sterren. Ik doe de rits van de tent open en daar is onze indrukwekkende sterrenhemel. Heel mooi! Even later val ik in slaap.

Maandag 14 okt.
De wekker gaat 6 uur, en om 7 uur zitten we aan het ontbijt. Tijdens het afbreken van de tenten vinden mijn roomie en ik onze herrieschopper van vannacht. Het is een hele grote dikke zwarte kever ter grootte van mijn handpalm. Iiieeuuwww! 07:30 zitten we weer in de truck op weg naar Maun. Hier verblijven we op het Maun drifters kamp en hier komen we tegen het middaguur aan. Maun drifters kamp zit 30km van Maun stad. Bij aankomst als eerste de tenten opzetten en een half uurtje later staat onze lunch klaar. Na de lunch gaan we meteen door naar Maun stad om inkopen te doen voor de aankomende 3 dagen wanneer we in de delta zitten. We krijgen 30 min de tijd om te kopen wat we nodig hebben. Water is het belangrijkste. Er wordt aangeraden minstens 5 liter pp mee te nemen voor te drinken, en wassen of tandenpoetsen enzo. Iets te snacken, fris , bier en wijn voor de liefhebbers en geld. Eric heeft het ook druk want die moet voor 13 man voor 3 dagen ontbijt, lunch en avondeten gaan halen. Rond 15:00 komen we terug op het kamp met een volgladen truck vol eten en drinken. Nu kunnen we het even rustig aan doen. We kunnen hier nog wat wassen, het zwembad in en alle batterijen opladen. Ze werken hier met een generator en die werkt tussen 17:00 uur en 22:00, na het avondeten doen we nog even een drankje, maar de meeste houden het vroeg voor gezien. En eigenlijk wil ik ook voor 22.00 klaar zijn, want om nou alles in het donker te moeten doen is ook niet alles. Om 21.50 loop ik met mijn tandenborstel richting de toiletruimte en ik sta net lekker te poetsen als het licht eraf gaat. Godver. Heb ik dit altijd?? Gelukkig heb ik uit voorzorg mijn hoofdlampje meegenomen en dit werkt redelijk. Ik slaap weer heerlijk!