Hong Kong - Kowloon

19 februari 2017 - Kowloon, China

Zondag 19-02-2017

Om 06.00 uur gaat de wekker weer. We ontbijten, pakken de laatste spullen die hingen te drogen en worden om 07.30 opgehaald door onze chauffeur. Dezelfde jongen die ons heeft opgehaald bij aankomst in Puerto Galera en die ons al 2 dagen heeft rondgereden naar de watervallen. Hij doet dit samen met zijn gezin. Zijn vrouw en dochtertje zijn er altijd bij. De kleine meid heet Chetsie (of hoe je het ook schrijft, je spreekt het uit als tjetsie) en ze is echt zo ontzettend lief. Ze is 5 jaar oud, mooi en het is gelukkig geen eenkennig kutkind. Ze zwaait steeds naar ons en komt naar ons toe. Ze zit al dagen met ons in de auto je je hoort haar nooit zeuren, jammeren, of huilen. Ze is alleen maar rustig en lief aan het zijn. Een schatje is het. Ze zetten ons 08.00 bij de haven af en gelukkig gaat de fast ferry vandaag. Dat ding vaart nog op tijd ook want om 09.00 gaat deze weg. Het is 1.5 uur varen naar Manilla en daar stappen we dan weer rond 11.15 de bus in om weer ruim 2 uur de rijden naar ons hotel Lotus Garden waar we dus nu weer voor de laatste keer 1 nachtje doorbrengen. We zijn hier vanmiddag rond 14.00 uur aangekomen en eerst gaan lunchen. Daarna doen we helemaal niks meer. Ja. Internetten. Morgen gaat weer de wekker vroeg want dan nemen we het vliegtuig naar Hong Kong. het is afgelopen in de Filipijnen. Het is gedaan met de rust en de mooie eilandjes. We gaan naar China, de drukke stad in. Ik denk dat het best mooi is daar, maar na al die palmbomen, zon, zee en strand denk ik toch dat de drukke stad toch best nog gaat tegenvallen. Ook zijn we allemaal erg moe. Maar we gaan het meemaken.

Maandag 20-02-2017

Weer gaat de wekker vroeg 05.30. We kunnen om 06.00 uur heel snel ontbijten want om 06.30 staat de chauffeur weer voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen. Onze vlucht gaat pas om 11.00, maar onze chauffeur mag na 07.00 niet meer rijden. Bepaalde nummerborden mogen op bepaalde tijden en of dagen niet rijden… iets met milieuvriendelijk zijn… iets wat zo-wie-zo kansloos is in Azië als je het mij vraagt, maar goed… we besluiten toch dat we met hem meegaan, zodat hij zijn fooi nog kan krijgen, ook van alle afgelopen ritjes in Manilla. Anders zouden we zelf een taxi moeten betalen, dus dan maar wat langer wachten op het vliegveld. Blijkt achteraf een goede keus te zijn geweest, want eenmaal bij het inchecken vraagt die gozer of we misschien een vlucht eerder willen pakken nu we er toch zo vroeg zijn. Ja natuurlijk! Dus in plaats van 11.00 zitten we nu om 09.00 uur in het vliegtuig. Top! Op weg naar China – Hong Kong. Het is 2 uur vliegen en pakken vanaf de luchthaven een taxi en komen rond het middaguur aan in hotel Holliday Inn Golden Mile. Het is luxe en duur, daarom zitten we met zn 3en in de ‘family room’. Normaal zitten we nooit in dit soort hotels, maar als je in Hong Kong niet in een of andere achterbuurt wilt zitten, moet je er wat centen tegenaan gooien.  Begin middag gaan we even wat lunchen hier in het hotel. Het is een buffet. Dat blijkt achteraf behoorlijk duur. Met zijn drieën zijn we 120 Euro kwijt! Goedemiddag!   Later in de middag gaan we even de buurt verkennen en gaan lopen. De zon schijnt maar het is minder warm als in de Filipijnen. Het is een graadje of 23 met zon, wel lekker, maar voor ons echt al wel een stuk kouder. Het lijkt hier wel klein Las Vegas. Het is een gekkenhuis op straat. Druk, het sterft van de luxe winkels en de mega grootte reclamebillboards met verlichting vliegen om je oren. Op straat is het schoon. Dat wel. Geen zooi, papier, hondenstront, kauwgom, peuken… niks. Gewoon schoon. Dat hebben we in Maleisië en Singapore ook al eens eerder gezien en het blijft knap met zoveel mensen. We lopen een beetje doelloos rond, maar zijn echt al heel snel klaar met die drukte. Tegen de tijd dat het avond is gaan we naar de Victoriahaven voor de Symphony of Lighs. Dit is een multimedia show die iedere avond plaatsvindt en waarin meer dan 40 gebouwen op beide oevers van de haven een rol spelen. Bij aankomst is de indrukwekkende skyline van Hong Kong te zien en het is echt mooi. We zijn iets te vroeg en moeten 45 min wachten. Het is enorm druk en het staat vol met mensen. Uiteindelijk stelt de lichtshow echt geen ene hol voor. Ga hier ‘s avonds zeker heen om de skyline te zien, maar sla de lichtshow over, het is de moeite niet. Ze schijnen wat met lichtjes en ze spelen een muziekje af dat lijkt op een kabouter plop deuntje. Het is vreselijk. Daarna bezoeken we nog even de ‘nachtmarkt’. Ook hier niks aan. Als je 1 kraampje hebt gezien, heb je de rest ook gezien. Wat een troep!  Voor de makkelijk hier we eten in het hotel. We zijn moe en ondertussen al heel lang wakker. We nemen wat simpels, sandwiches en rijst en met dit eten zijn we met zijn drieën zo’n 80 Euro kwijt. Holy Shit! Wat is t hier duur! We gaan even wat beter op de menu kaart kijken en zien dat een simpel bordje Spaghetti Carbonara tegen de 23 Euro zit. Vandaag hebben we dus voor 200 Euro zitten eten. 1 dag!   Als we dit zo volhouden de rest van de dagen, hebben we in 3 dagen meer uitgegeven in Hong Kong, dan 3 weken in de Filipijnen. Dat feest gaan dus ff niet door,het is achterlijk duur hier, morgen en overmorgen gaan we “goedkoop” eten

Dinsdag 21-02-2017

Vandaag gaan we naar de Tian Tian Boeddha. Hier wilde ik heel graag heen. We gaan met de metro. Het is even uitzoeken hoe alles hier werkt want zo op het eerste gezicht lijkt het heel ingewikkeld maar als je eenmaal ziet hoe het systeem in elkaar zit is het best makkelijk. Het Boeddhabeeld kijkt naar het noorden in de richting van het vaste land van China. Het beeld zelf is 26.4 meter hoog en is geplaatst op een lotustroon. Inclusief de voet is de Boeddha 34 meter hoog. De houding is een gebaar van zegeningen voor allen. Het is het grootst zittende Boeddhabeeld in de openlucht. Normaal ga je hierheen met een kabelbaan, maar deze is under construction. Vind ik heel jammer, want dit schijnt erg mooi te zijn, helaas moeten we met de bus ophoog gebracht worden. Nou…. Als ik dat had geweten had ik mijn reispillen even ingenomen, want de buschauffeur scheurt met een noodgang door de bergweggetjes omhoog en misselijk komen we boven aan. Fijn! Maar ik zie al gelijk het beeld hoog boven me en wil er alleen maar naar toe. MOOI!! Om dichter bij de Boeddha te komen moet je een trap beklimmen van 268 treden. Dat is een hele opgave, maar het is het zo waard. De Boeddha is een van de mooiste en indrukwekkendste dingen die ik heb gezien. WAUW!!! Onder de Boeddha is een klein museum, hier mag je geen foto’s maken maar ach… beetje stiekem… Vlakbij de Boeddha zit het Po Lin Klooster. Het is 1 van Hong Kongs belangrijkste boeddhistische heiligdommen en wordt wel “de boeddhistische wereld in het zuiden” genoemd. Het klooster wordt bewoont door vele monniken en heefteen mooie tuin met veel bloemen. Het is hier echt mooi! We mogen niet overal foto’s maken maar het is té mooi om het niet te doen     Morgen hebben we onze laatste lange dag. We moeten om 12.00 uitchecken en de hele dag volmaken, want we vliegen pas hier ‘s nachts weg… Van de Chinezen zijn wij trouwens niet echt fan. Ze zijn niet vrolijk, niet gezellig, niet echt behulpzaam, kijken je niet aan bij het gedag zeggen en zijn heel erg op zichzelf. En hun telefoontje. Zou je denken dat het in Nederland erg is, nou hier is het nog veel erger.

Woensdag 22-02-2017

We slapen uit. Nou ja, echt slapen doen we niet, want mama is verkouden en hoest de hele nacht, elke nacht elke 5 min. Mijn laatste goede nacht was zondag op maandag… maar goed, na het ontbijt pakken we de tas en checken we om 12 uur uit. Onze vlucht gaat pas vannacht om 00.20 dus we moetende dag een beetje vol maken. We gaan tegen de middag met het pondje naar Hong Kong Island en daar gaan we naar The Peak, een panorama uitkijkpunt op 552meter hoogte over de Victorea Harbour. Het is mooi, maar helaas niet helemaal helder. We brengen hier een hele tijd door en gaan daarna nog even naar een botanische tuin met een kleine dierentuin. Daarna eten we wat en gaan we rond19.00 terug naar ons hotel waar we nog even kunnen douchen en omkleden. Op dit moment zitten we op het vliegveld. Het is bijna 22.00 uur dus we moeten nog even wachten. Bij het inchecken kregen we net te horen dat we niet bij elkaar zitten. Dat hebben we echt nog nooit gehad op een lange vlucht en we vinden het echt wel kut! Maar ja, het is wat t is…. Het was een hele mooie reis, veel gezien en veel gedaan. Ik zou de Filipijnen dan ook zeker aan raden om eens te bezoeken. Wat een mooi land is dat!   Een mooie reis maar vermoeiende reis. Straks thuis bijkomen van een flinke jetlag, met de kachel aan. Bedankt voor het meelezen en ook voor degene die reacties hebben achtergelaten. Op naar de volgende reis!