Vancouver

9 oktober 2019 - Tsawwassen, Canada

Dinsdag 8 okt.

Om 6 uur staan we op en half 8 gaan we rijden. We moeten de ferry van 9 uur halen die ons van Victoria naar Vancouver brengt. Het is ongeveer 1,5 uur varen, half 11 komen we aan op Vancouver en rijden we naar onze camping ground Capilano River RV Park. We checken rond 12 uur in en gaan daarna meteen weer weg. Eigenlijk is t onze laatste dag. Morgen middag vetrekken we. We gaan naar Stanley Park en bezoeken eerst het Vancouver Aquarium. Het is het grootste aquarium van Canada. Het is mooi opgezet, overal echt schoon en helder water. De zee otters zijn t leukste😁 in gedrag lijken ze op Marley ❤ Er scharrelt hier een grote zwarte super schattige eekhoorn, en heel even kwam ie bij mij zitten, en stond aan mijn hand. Super lief. Maar ik heb geen eten.... geeft niks. Fluffytail komt hier vaker en weet moeiteloos de afvalbak te vinden, en duikt erin🤣 daar binnen is hij flink aan het losgaan en komt de afvalbak uit met een flink stuk brood. Haha!! Slim🤓 Daarna gaan we even rondlopen in het Stanley Park. Dit park is 400 hectare groot en wordt omringd door water. Het heeft tweehonderd kilometer aan paden en wegen en vormt daarmee een belangrijke recreatieplaats voor de locals. Er is veel groen en heel veel eekhoorntjes. Het bekendste gedeelte hier is Brockton Point. Hier staan 9 totempalen. Iedere paal heeft zijn eigen verhaal. Maar dezelfde figuren komen vaak terug: een wijze man, arend, grizzlybeer, raaf, walvis, wolf. Soms moet je goed kijken... ik zie ook een zwarte vrouw, met roze dikke lippen. In Nederland zou dit gesloopt worden. "Racistisch" of "aanstootgevend" kennen mensen weer huilen over de slavernij ofzo....🤣 Anyway, hier staat het gewoon en niemand die daar moeilijk over doet. Ook heeft ze hangtieten. #meetoo? Zijn het eigenlijk wel tieten, of is dat alleen maar mijn dirty mind? Nou... zie foto's en oordeel zelf. Ik vind het een leuk stukje park en de totempalen worden alleen maar interesanter wanneer je de bijbehorende teksten leest. Rond half 5 gaan we terug naar de camping. Wederom, hutje mutje. Privacy 0. Maar goed werkende WiFi. We gaan vanavond de laatste dingen opeten, en tassen pakken. Morgenochtend moeten we de camper inleveren en veel spannender dan dat gaat het niet meer worden. Het wordt een lange dag morgen. Vroeg op, wachten op de luchthaven... begin avond vliegen we, maar door tijdverschil geen nachtvlucht. We gaan gewoon door met de dag en komen rond 12 uur in de middag aan op Schiphol.  Tegen de tijd dat ik s avonds naar bed mag ben ik dan al heel lang wakker. Ff een nachtje doortrekken💪

Gereden: 103 km

Wat hebben we geleerd van Canada? De mentaliteit is anders.  De mensen zijn hier netjes en houden zich aan de regels. Welke regels? Alle regels. Niet fietsen door de stad (boete $2000), men houdt zich aan de verkeersregels. Als je iets doet wat niet mag wordt je daarop gewezen. De straten zijn schoon, geen vuilnis, geen peuken, en geen hondenschijt. Alle mensen met honden hebben allemaal strontzakjes en het wordt ook door iedereen gebruikt. Overal kan je plassen wanneer je onderweg bent en ff niet in de buurt van je camper bent. Overal staan openbare wc's (parken, highway's) en die zijn schoon! Overal wc papier en zeep. Echt netjes. Over t algemeen begin je hier een gesprek met "Hi, how are you"? dan pas praat je verder. Er wordt altijd eerst gevraagd hoe t met je gaat, en dat vraag je terug. De vrouwen hier zijn simpel. Geen barbiepoppen, lieslaarzen, zware make-up, hoge hakken, sieraden... gewoon basic. Op kruispunten zonder stoplichten maar met een stopbord, heeft de eerste die aan komt rijden voorrang. Roken zie je niet zo vaak hier en mag ook zéker niet overal! Houd dit goed in de gaten! De boodschappen zijn duur!!! De mensen zijn heel erg sociaal en behulpzaam.

Het was een hele mooie reis die ik ook iedereen zou aanraden. Alleen doe je huiswerk. Bereid je goed voor. Maak van tevoren je routes, bereken afstanden, Tom Tom klaarmaken, de apps Maps.me en wikicampsCA downloaden (TIP! Veel aan gehad), lees je alvast in in de camper instructies (type Googelen, kan je het vaak zo vinden), zoek de campings op die je dat lijkt en wat ze hebben (full-hookup, WiFi, douches e.d.) zoek ook naar andere opties in de buurt, voor als de ene camping vol zit, kan je uitwijken naar de ander, bekijk welke excursies je wilt doen en wanneer je die gaat boeken, houdt rekening met de overtocht van Vancouver Island, de ferry tijden en dagen. Boek dit een paar dagen vooraf! Hoeft niet, maar als je voor de boot wacht en het is vol, moet je wachten op de volgende. En ik kan je vertellen..... Het is druk!!! Weet de maten van je camper in feet! Houdt rekening dat je hier veel tijd kwijt bent onderweg aan stoppen bij uitzichtpunt of wild, zeker in de Nationale parken. Een ritje van 2 uur kan zomaar 5,5 uur worden😉

Als je zo'n reis als deze gaat maken ben je toch al centen kwijt, bespaar dan ook niet op je camper. Wij zitten met zn 3en in een Fraserway C Large.... het ken net. Maar ik kan me voorstellen dat dit fijner zou zijn met zn 2en. Geef jezelf wat ruimte,  vergeet die medium, ga voor wat groter.

Ik hoop dat iedereen het een beetje met plezier gelezen heeft en hoop dat de aankomende Canada gangers er nog wat aan hebben gehad.

1. Juul:
    9 oktober 2019
    Het zit er gewoon alweer op voor jullie! Super leuk om jullie avonturen gelezen te hebben! Veilige terugreis straks 😘
  2. Anneke:
    9 oktober 2019
    Ik heb genoten van je reisverhalen en ga ze missen. Goede reis terug.😘
  3. Ineke:
    9 oktober 2019
    Bedankt voor het verhalen van jullie reis. Maar ik heb genoten van de foto's.
    Veilige terugreis
  4. Marcel:
    9 oktober 2019
    Super leuk om je verhalen te lezen! Dank je. Helaas weer voorbij maar als ik ooit ga, kijk ik zeker de tips nog is terug
  5. Daan:
    9 oktober 2019
    Ah zo jammer dat het alweer voorbij is.. ik heb genoten van jullie reis! Fijne reis xx daan ( en jef)
  6. Erica Dispo:
    9 oktober 2019
    Jeetje. Is het nu alweer voorbij. Wat is dat snel gegaan. Ik heb zeker genoten van de verhalen en foto`s. Alsof ik bij was. Heel erg bedankt en goede reis terug met z`n drietjes. XXX
  7. Mirella:
    13 oktober 2019
    Dat is snel gegaan zeg! Maar een hele mooie reis wat ik heb kunnen lezen. Sterkte met je jetlag en op naar de volgende reis. Xx
  8. Gwen:
    13 oktober 2019
    hellooo, how are you ..? wat gaat dat toch (te) snel deze leuke vakantie .. maar superleuk om te lezen! Ik zat er helemaal in /bij .. bedankt voor de leuke vakantie!!
    lieve groetjes xxx