Playa del Carmen

25 maart 2022 - Zoetermeer, Nederland

Omdat ik die zogenaamde Corona periode zat was, was ik op zoek gegaan naar landen zonder inreisbeperking. Dit waren er nog een aantal en uiteindelijk de keuze op Mexico laten vallen. Na een kleine oproep op Facebook wie er mee wilde gaan, bood iemand zich aan en deze kennis is met mij meegegaan. Gewoon even een klein weekje relax vakantie. Na een lange maar goede vlucht aangekomen op de luchthaven waar een shuttle busje ons stond op te wachten om naar Riu Yucatan te brengen. Ons resort voor de aankomende week. We komen aan in het donker dus zien helaas nog niks van de omgeving. Onze eerste volle dag even het resort verkennen en vrijwel meteen het prachtige strand op. Wit strand, blauwe zee, tientallen wuivende palmbomen.... ja dit is vakantie!  Voor de dag erna hebben we een auto gehuurd, we slaan het ontbijt over en we rijden zo vroeg mogelijk naar Chichén Itzá. Na een flinke rit van ruim 2 uur komen we aan bij de oude Maya stad en omdat we nog steeds best vroeg zijn staan er nog geen hordes mensen voor de entree en zijn we redelijk snel binnen. Het is nog best groot hier en erg indrukwekkend; de muren met tekeningen, de verhalen en vooral de piramide van Kukulcán. Het is echt heel erg mooi. Adembenemend eigenlijk wel. Er is zoveel geschiedenis hier en dat voel je ook. Het is ook bloedheet vandaag. Er is hier weinig tot geen schaduw en windstil. En na het vele lopen, veel zien en uren in de volle zon lopen en dat nog steeds op nuchtere maag, gaan we uiteindelijk daar in het cafeetje even wat eten en drinken en vervolgen de reis een stukje terug richting de Cenote Ik Kil. Deze Cenote staat bekend als heel erg mooi en daar is niks van gelogen. Maar ook hier is er veel gebeurd in het verleden. Ik Kil werd als heilig beschouwd door de Maya's, die de plek gebruikten als locatie voor mensenoffers aan hun regengod Chaac. Er zijn hier veel botten, sierraden en schedels gevonden in het diepe water. Vandaag de dag is het een plaatje. De cenote ligt een stuk lager en heeft een 'open hemel'. Vanaf de bovenkant is het prachtig. Rondom staan er prachtige kleurrijke planten en de lianen gaan lang de rand naar beneden. Via een trap daal je ongeveer 30 meter af naar beneden waar je bij het ijskoude water komt en even een verfrissende duik kan nemen en die is dan meer dan welkom! Wel is het erg toeristisch hier en zijn we niet de enige in het water. Toch blijft het een plaatje, zeker wanneer je naar boven kijkt. Ook onderwater is het prachtig trouwens, het water is kraakhelder en je kan echt heel ver naar beneden kijken. Het is hier zo'n 48 meter diep!  Na een minuut of 20 in het water is het mooi geweest en we lopen moeizaam weer de trap op 30 meter omhoog en wanneer je boven bent heeft het verfrissende gevoel alweer plaats gemaakt voor zweet. Vanuit hier gaan we weer de auto en en ruim 2 uur later keren we terug in ons resort, ruim op tijd voor het avondeten. 's avonds is er een White party aan de overkant in een ander Rui resort en deze pakken we nog even mee. Lesley vond er geen hol aan en ging alweer vroeg naar de kamer, ik vond het hartstikke leuk en ben lekker blijven hangen. De volgende dag heerlijk op het strand gelegen. Dag erna zijn met een lokaal busje naar de Maya ruïnes in Tulum geweest. Prachtige locatie ook weer, die waren niet gek hoor die Maya's. De Ruïnes liggen hoog boven en aan zee. Plaatje! Ook weer een groot terrein om te zien, veel lopen, heel erg warm en we zien echt tientallen grote varanen die overal de zon liggen te aanbidden. Hoe beter je kijkt hoe meer je er ziet. Ook Tarantula's (vogelspinnen) lopen hier lekker door het gras. Brrr!!!!.... NOPE! Toch bijzonder dat in deze temperaturen nog steeds de rillingen over je lijf kunnen lopen. Vroeg in de middag keren we terug in ons resort en de rest van de dagen besteden we aan zon, strand, eten & drinken. Zoals een vakantie hoort te zijn.

Jouw reactie