Kefalonia

22 augustus 2023 - Rotterdam, Nederland

Voor het eerst samen op vakantie met mijn vriend Alex. Samen hadden we van tevoren afzonderlijk een lijstje gemaakt waar we graag heen zouden willen. Griekenland - Kefalonia kwam overeen dus Kefalonia it is! Voor een weekje San Lorenzo Village geboekt in Lassi (een van de bekendere badplaatsen). Voor de hele week ook een huurauto erbij zodat we lekker vrij kunnen bewegen om het hele eiland een beetje te verkennen. Helaas komen we 's avonds laat aan in het donker in onze vrijstaande studio (huh? ik had een tweekamerappartement geboekt) dus helaas nog niets te zien van de omgeving. Na een drankje zijn we lekker gaan slapen. In de ochtend beide benieuwd naar de omgeving en dat stelt niet teleur. Het appartementencomplex is kleurrijk, gezellig, mooi zwembad, prachtige tuin met veel groen, bloemen en palmbomen en zeezicht. Ja, we hebben een goede keuze gemaakt. Ondanks dat het strand dichtbij is, is het nog een flinke wandeling. Het eiland is heuvelachtig en ook het appartement ligt op een berg. Het is best een steile weg naar beneden om de hoofdstraat te bereiken en vervolgens nog verder af te dalen naar het strand.... Goed, dat doen we voortaan met de auto die hebben we niet voor niks en ook echt wel noodzaak als je ergens wilt komen hier. Het strand Makris Gialos is wel een mooi zandstrand, een van de weinige hier op het eiland. De meeste bestaan uit kiezelstranden. Schoon geel zand, blauwe zee en omgeven door groene bomen met ligbedden en parasols. Prima te doen hier. Verder zitten hier vele restaurants en winkeltjes aan de hoofdstraat, erg gezellig vooral in de avond. Ook halen we af en toe kattenvoer voor alle poesjes hier. Het zijn er nogal wat. Vooral verderop in een bouwval, zitten zeer kleine kittens tussen het afval en de dakpannen. Sommige zien er slecht uit. Toch zijn er meerdere mensen hier die ze voeren, te zien aan de bakjes en restjes die hier liggen. We komen hier dan ook regelmatig terug om te voeren.

De volgende dag verhuizen we vanuit onze studio naar ons tweekamerappartement. De studio was prima, maar niet wat we geboekt en voor betaald hadden. We krijgen een mooi ruime tweekamerappartement toegewezen met een nog veel beter uitzicht. Top! Ergens s 'avonds pakken we de auto en rijden wat rond naar wat strandjes voor een zonsondergang.

Verderop in de week hebben we onze eerste roadtrip. We vertrekken vroeg in de ochtend en rijden allereerst naar Lovers Beach. Het schijnt een mooi, maar slecht en moeilijk bereikbaar strandje te zijn, vandaar ook de naam.... want als je erin slaagt, heb je het meestal ook voor jezelf. Met ons Fiat Panda'tjuh rijden we de onverharde weg op die, naarmate we verder rijden, ook steeds slechter en steiler wordt. De losliggende steentjes worden steeds groter, de kuilen steeds dieper en de afgrond steeds steiler. We dalen flink af. Ik vind dit hartstikke leuk, bij Alex hoor ik steeds meer aarzeling en zie ik meer en meer zweetdruppeltjes op zijn voorhoofd. Hey! Waar is het vertrouwen gebleven in mij? Dit doen we gewoon ff! Maar ergens halverwege de berg besluiten we toch te stoppen, het wordt vanaf hier wel heel erg en het is het enige kleine rechte stukje waar we de auto kunnen parkeren. We moeten straks ook weer omhoog met dat blik en we hopen maar dat dat goed gaat. Vanaf hier besluiten we te voet verder te gaan. We denken dat het niet meer zo ver is en Maps bevestigd dat ook. Maar ja alles is zwaarder in 34 graden. Onderweg komen we 4 bejaarde mensen tegen (euh..ok), ze lopen met wandelstokken de berg op. OK. Respect... Ze lopen vlotter de berg op dan ik zometeen.... Uiteindelijk bereiken we het strand en we hebben het voor onszelf. Mooi hoor hier! We lopen wat rond en zien ook een stukje strand afgeschermd voor schildpadden eitjes die hier liggen. Vanuit de berg loopt er een straaltje schoon water uit een buis waar men een natuurdouche van heeft gemaakt. Ideaal. We duiken de zee in, snorkelen en zwemmen wat en spoelen ons af met schoon water onder de douche. We laten ons even opdrogen en eten en drinken wat voordat we weer de berg opwaarts gaan richting de auto. Pfoe... dat valt niet mee. In de auto komen we even op adem en dan scheuren we in z'n 1 vol gas de berg op. Eitje! Maar toch wel blij wanneer we weer veilig bovenaan staan op een geasfalteerde weg. De weg vervolgt naar een dorpje Skala waar we eerst even lunchen en door de winkelstraatjes slenteren. Het is veel te warm om midden op de dag dit soort dingen te doen. We rijden een stukje verder naar Porto Skala beach. Een piepklein kiezelstrandje tussen de rotsen maar heel erg mooi. Kraakhelder water met groot rif, je komt hier dus hoofdzakelijk om te snorkelen. We dalen af naar beneden en het zit goed vol. Hutje mutje wel. Die paar kleine plekjes in de schaduw zijn al bezet, maar ach, we gooien onze spullen neer, kleden ons uit en gaan met snorkel en al de zee in. Zowel boven als onder water is het mooi. Er zijn vele visjes te zien, we hopen natuurlijk op schildpadden, maar helaas... We blijven hier even hangen en rijden vervolgens verder naar de Drogarati Caves. De Drogarati grot staat bekend om de indrukwekkende stalactieten en stalagmieten. Het is heerlijk koel hierbinnen en verder is het wat je ervan verwacht; heel veel druipstenen. Vlakbij zit ook de Melisani grot en ook deze bezoeken we. De Melissani grot werd ontdekt in 1951 nadat een deel van het dak door een aardbeving ingestort was. Het meer ligt ongeveer twintig meter onder de grond en de diepte van het water varieert van 10 tot 30 meter. Het water is wederom kraakhelder en met een bootje maak je een kleine ronde in het ondergrondse meer. Mooi is het wel! Na dit alles gaan we lekker terug naar het appartement, het is eind van de middag en we hebben er een volle drukke dag opzitten. We moeten toch nog best een eindje terug rijden en willen voor het donker 'thuis' zijn.

De volgende dag houden we een dagje zwembad en eind van de middag gaan we naar de hoofdstad Argostoli. Er is een leuke winkelstraat, er zijn gezellige terrasjes en een mooie loopbrug van 900 meter naar de andere kant van de baai. We hadden gelezen dat bij deze loopbrug in het water vele grote schildpadden te zien zijn, dus met goede moed de brug op maar helaas niks te zien. Halverwege de brug maar omgekeerd en terug gewandeld richting de winkelstraat. Na even doorgeslenterd te hebben keren we terug naar de boulevard en wandelen we richting het kleine haventje en daar, bij de vissersbootjes, zwemmen 2 grote zeeschildpadden langs de kant. Echt super tof om te zien! Daarna eten we op de boulevard maar erg bijzonder is het niet. Het eten is standaard en het personeel is chagrijnig. Wij hebben ons leedvermaak in ieder geval weer gehad voor vanavond :-)

Een dag later maken we weer een roadtrip. Vandaag gaan we de andere kant van het eiland bezichtigen. We vertrekken weer vroeg en rijden als eerste naar Myrtos Beach het bekendste en mooiste kiezelstrand van Kefalonia. Niks van gelogen, het is echt prachtig. Als we aankomen is het nog redelijk rustig, maar het wordt al heel snel druk. We lopen hier wat rond, blijven wat hangen en genieten van het moment. Het is heel mooi hier. En ondanks dat het een kiezelstrand is, zijn de steentjes mooi, glad en zacht. Na een tijdje gaan we terug de auto in en rijden we richting Assos. Onderweg stoppen we nog even bij het uitzichtpunt van Myrtos Beach. Plaatje is dit!  Assos, een klein vissersdorpje, is een idyllisch gelegen, schilderachtig dorpje. Het dorpje is tegen een heuvel gebouwd in een groene omgeving, de huisjes zijn in pastelkleuren en de groene sparren en dennenbomen in combinatie met het turquoise van de zee zorgen voor een fotogenieke omgeving. Je bent er snel doorheen maar wat mij betreft mag je dit niet missen en is het echt een 'must see'. Hierna zijn we doorgereden naar Fiskardo. Ook een vissersdorpje met een kleurrijke haven, veel winkeltjes, terrasjes, restaurantjes en smalle straatjes. Na wat rondlopen gaan we op een terrasje in de haven even intern afkoelen met koud drinken en een flinke ijscoupe als lunch. Rond de middag is het vaak erg druk in het haventje, omdat dan de toeristenboten van de rondom liggende eilanden hier aankomen. En dat hebben we geweten. We zijn net klaar met eten of de eerste boot komt al aan en dropt honderden mensen af. De boot vertrekt en de volgende ligt al klaar om aan te meren. Ook hier weer honderden mensen eruit, en de volgende.... Ineens is het een overvol dorp, gekkenhuis en iedereen loopt zich klem in de smalle straatjes en tussen de terrassen. Pfff... wat een chaos! Jammer dit! Het haventje is veel te klein voor zoveel mensen. Vreselijk. Snel wegwezen hier! We gaan weer terug de auto in en rijden in 1,5 uur naar Xi-beach in Lixoúri. Dit zandstrand staat bekend om het rode strand en klei rotsen. Een natuurlijke spa wanneer je het zeewater mengt met de klei wand. We gaan hier wat aanmodderen en vingerverven :-) We smeren ons helemaal in, laten het opdrogen en spoelen het weer af in de zee. Heerlijk! En ook best een fijne plek om te zijn en de dag af te sluiten. In Lixoúri stad aan de haven gaan we avondeten en hier zetten we de auto op de ferry die ons in de avond weer naar de overkant brengt en afzet in Argostoli. Vanaf hier is het nog een klein stukje naar 'huis'

De rest van de dagen genieten we van het het weer, het zwembad, het eten en het niks doen. Echt vakantie!

1. Marianne koens:
    7 april 2024
    wat heerlijk geschreven was echt even op vakantie. fijn om mee te beleven.❤
  2. Ellen:
    28 april 2024
    Heel late reactie, maar ja.. krijg je niks, lees je dus ook niks. En dat is jammer want je schrijft zo leuk. Maar goed, heb het uiteindelijk toch kunnen lezen.

Jouw reactie