Indonesië - Bukit Lawang - Jungle track

9 oktober 2006 - Bukit Lawang, Indonesië

9 oktober 2006

Lieve mensen, waar was ik gebleven  . . .

Donderdag dus aangekomen in Bukit Lawang. Een erg leuk hutje, maar dus verre van luxe. Overdag geen stroom, een wc die je niet kan doortrekken maar zelf moet spoelen met emmer water, geen toilet papier, een smerige 'douch' (alleen koud water), kakkerlakken (zo groot als mijn hand), apen, gekko's en heel veel vogels die de nachtrust verstoren.. maar ja, wat wil je aan de rand van de jungle. Ik heb besloten niet te klagen...immers IK was altijd die dit wilde meemaken... dus bij deze. Donderdagavond een beetje kennis gemaakt met de gidsen die met ons meegingen en het personeel van het restaurant. Die al dolgelukkig waren met touristen. Je moet begrijpen,.... de rivier daar is 2 jaar geleden overstroomt, het water stond 30 meter hoog, er zijn enorm veel doden gevallen, het hele dorp was weggevaagd. De mensen zijn ALLES kwijtgeraakt en ze hebben al niet veel.. maar nu nog minder. Waaronder dus ook geen touristen meer omdat de weg ernaar toe ondoorgaanbaar is. Je KAN er komen met auto maar de weg is er niet meer, alles is weggespoelt en vernietigd en daar is nooit meer wat aan gedaan omdat ze de financiele middelen niet hebben. Het is 4 uur rijden in bagger zooi, gaten in de grond en blokken beton op de weg. Je zit CONSTANT met je hoofd tegen het plafond aan te stoten.... alleen maar hobbels. Het klinkt grappig maar het is drama. Je snapt dus dat geen tourist hier komt en de goepsreizen komen hier al HELEMAAAAAL niet! Geloof me, je ziet zoveel meer als je alleen een ticket boekt en gewoon gaat! En uiteindelijk... je krijgt er wat moois voor terug. . . .Vrijdagochtend om 9 uur zijn we begonnen met de jungletrack. JEZUS wat zwaar!! nee ECHT . . ik denk dat weinig mensen dit volhouden. Het zijn flinke heuvels, dichtbegroeide jungle, geen paden en de nacht ervoor heeft het heel hard en lang geregend dus alles was modder en nat, dan moet je weer omlaag, over takken, onder boomstronken.. het is NIET uit te leggen gewoon... de videobeelden mischien iets meer. ..Zo zwaar... elke 10 min. even stoppen om te rusten en water te drinken. Het was 35 graden, luchtvochtigheid 90%, je zweet je gek!! Ik was doorweekt gewoon, schudden met mijn handen en het zweet droop van mijn vingertoppen. Mieren zo groot als mijn pink rennen om je heen, bloedzuigers liggen op de loer.....Na een flinke berg beklommen te hebben kwamen we de 1e Orang Oetang tegen met jong.( ZO LIEF!!)  Even vergeet je de zware tocht, want dit, hoe vaak maak je dat mee? Wilde apen? De gidsen lokken ze met hun geluiden (ze weten van elk dier welk geluid ze maken en doen dit na, heel gaaf ) En natuurlijk met bananen! En daar kwam ie aan geslingerd WAANZINNIG om te zien! De grootste bomen bogen en takken braken af. En daar hing hij... op arm lengte afstand, een enorm grote Orang Oetang met jong. We hebben ze gevoerd en aangeraakt. Ik ben er nog sprakenloos van. DIT wilde ik al altijd. En hier stond ik dan, oog in oog met een Orang Oetang...niet zoals in de dierentuin, maar in het wild! wwwwhoooowwww!!!! Verder op de toch zijn we heel veel tegengekomen, ook andere apen. Super! Papa is tot 2 keer toe out gegaan, door de hitte en door de zwaarte is hij gaan hyperventileren en heeft een tijd op de grond gelegen. Het is een wonder dat het mij niet gebeurd is...4 uur kwamen we in het kamp aan, aan een rivier..Het stelt niks voor, een stuk zeil op de grond (op grote en kleine
stenen) een slaapmatje (niet dikker dan een handdoek) en een stuk zeil boven je hoofd, thats it. Werd al snel donker en zaten bij kaarslicht te eten. Daarna hebben we met de jonges (3 gidsen mijn leeftijd en 1 meisje iets jonger) enorm veel lol gehad en kaartspelletjes gedaan. Niet poker of wat dan ook, maar van die gekke dingen. WAT hebben we gelachen. Rond 11 uur gaan slapen. COMPLEET lek gestoken door muggen. Niet geslapen, ligt vreselijk op stenen heb er nog blauwe plekken en bloeduitstortingen
van. Muggen... ik geloof miljoenen! Mieren... Alles zat onder mn deken geloof ik. Ieuw! MAAR.... IK ZOU NIET KLAGEN  : )   Oh ja en plassen en poepen doe je gewoon tussen de bomen, erg eng tussen al die beesten. Na een lange nacht maar weer opgestaan en aan het "ontbijt". Na 2 uur lol (spelen in de rivier) zijn we om 10 uur s ochtends weer terug op weg gegaan naar ons accomedatie (hutje). Maar deze keer terug door de rivier. 2 dagen door de jungle is niet te doen. Je knieen doen pijn van alle klappen tijdens het klimmen en dalen, je dijbenen trillen en je bent compleet uitgeput. Door de rivier dus, maar ook dat is
geen makkie, ligt vol rotsen en stenen en is spekglad. Mam is weer lekker onderuit gegaan. Maar dit is een snellere route en we waren rond 1 uur terug in ons hutje. INEENS genoot ik van de ijskoude douch! En van die stomme zelf- door -spoel wc! En van mijn BED  goh, dat dat dan ineens luxe kan zijn! HAHAHAH! De rest van de zaterdag geslapen en mezelf schoongemaakt. S'avonds tijdens het eten kwamen de jongens bij ons zitten met gitaar en hebben ze gezongen en gefeest. En goed ook hoor! Ze zijn enorm muzikaal, maken muziek met bestek en flesjes, en klink nog goed ook! Deze mensen hebben niks, maar zijn
zo gelukkig met de kleine dingen. Mooi om te zien. Zondag ben ik met mijn moeder, Edy en de jongens naar de markt gegaan, wat een gekkehuis, vooral als er 2 blanken bij lopen. Papa bleef in de kamer die wou ff rust. Toen we terug kwamen werd ik meegevraagt door 1 van de jongens om te gaan raften .. Nou ja met een rubber band die blubber rivier in. Dat wou ik al eerder maar pap en mam wilde niet, dus voor mij een mooie kans. Om 3 uur gingen we weg. We hebben zo'n 2 en een half uur gedobberd, soms stil water, maar meestal stroomversnellingen. De rivier is enorm lang. erg leuk! Een aantal keer gestopt onderweg, sigaretten gerookt, en apen en vogels kijken. Rond 6 uur kwamen we uit het water en moesten we wachten op een bus terug naar het dorp zo'n 15 km verderop. ...die maar niet kwam.. We hebben ruim een uur gewacht, rond  7 uur kwam er 1. Een vrachtwagen. Pap en mam en beeeeeeetje ongerust, maar alles was ok. En vanochtend dus vertrokken terug naar Medan, waar ik nu ben. De route gaat morgen verder, hier alvast de planning. Morgen( Dinsdag) vertrekken we met vliegtuig naar Banda Atjeh (daar waar het schip op strand is gespoeld tijdens de tsunami, we kennen het wel van tv toch?) die ligt er nog steeds, dus worden weer mooie foto's. Wel intressant. Hier blijven we 2/3 dagen. Rond Vrijdag vertrekken we naar Pulau Weh (ga maar googelen..heheh PARADISE HERE I COME!!) hier blijven we 2/3 dagen. Daarna weer terug naar Medan, om Edy en zijn famile gedag te zeggen. Daarna vertrekken we naar Maleisië (Bornio en Kuching) daar trekken we nogmaals de junle door. Erna naar Singapore daar blijven we 1/2 dagen en dan is het terug komen naar huis. Maar voor nu is dat nog 2/5 week vooruit. We zijn pas 1 week verder. We maken ongetwijfeld nog veel mee, dus sorry bij deze dat de mail zo lang is geworden. Nogmaals, als het teveel wordt, gewoon ff zeggen. Nou  hou jullie goed, en tot snel.

Liefs en kus van mij mam en pap