Stedentrip Lissabon

23 april 2024 - Rotterdam, Nederland

18-4-2024

Een personeelsuitje van Alex zijn werk. We staan om 02:00 op om rond 03:45 te verzamelen bij Van Dorp want hier vertrekt de touringcar om 04:00 met ongeveer 56 mensen richting Schiphol. Een vroegertje dus... maar iedereen heeft er zin in. We vliegen half 8 in 2,5 uur naar Lissabon. Het weer is hier veel beter dan in Nederland dus dat is al meer dan welkom na al die regen. Op de luchthaven halen we onze Lisboa card op die ik besteld had en het gaat allemaal erg makkelijk. Ook hier staan er 2 bussen voor ons klaar die het hele gezelschap naar het hotel brengt. Het is minder dan 20 min rijden, maar op de een of andere manier doen we er een uur over met voorin een praatgrage Portugese, die een uur vol lult over van alles en de hele geschiedenis van Portugal is voorbij gekomen. Pff... nou voor mij is het duidelijk nog iets te vroeg hiervoor... Wanneer we aankomen kunnen we nog niet inchecken, dus alle spullen gaan in een aparte ruimte, snel omkleden en op pad. Tegen het middaguur zijn we samen met Barry en Sabrina op pad en pakken we eerst het OV naar LX Factory. Hier willen de mannen graag heen. Het is een kunstcentrum met winkeltjes en bistro's. Hier lopen we wat rond en drinken we ons eerste drankje heerlijk in de zon. Hierna lopen we naar de Ponte 25 de Abril brug (de beroemde rode brug) en hier steken we de weg over om in het haventje te gaan lunchen. Wat een lawaai maakt die brug zeg! Al zullen de mensen hier het vast niet meer horen. We lopen via een ondergrondse tunnel terug naar de overkant. Het stinkt hier naar pis en de zwervers hebben hier een plekje gevonden. De muren zitten vol graffiti en sommige zijn echt tof om te zien. We pakken de bus richting Mosteiro Dos Jerónimos maar maken eerst een tussenstop bij Pastéis de Belém (pasteitje van room). Een van de bekendste zoetigheden van de Portugese keuken die je niet mag overslaan en alleen hier verkopen ze de echt oorspronkelijke volgens geheim recept. Dat willen we natuurlijk even proeven, we hebben geluk want er staat geen rij en een paar minuten later staan we dat ding naar binnen te werken. Lekker hoor. Ook even verderop bij het Mosteiro staat er een kleine rij en we beginnen bij de kerk die ernaast zit. Ik heb er niet zoveel mee, maar het is best mooi. Wat later gaan we het klooster binnen, de bouwstijl en de kloostertuin is wel echt heel mooi. Tegenover het Mosteiro zit een monumentaal park. Ziet er mooi uit en hier hebben we even onze voetjes laten rusten bij de grote vijver. Op het grote plein hiertegenover staat het monument Padrão dos Descobrimentos, een monument voor de Portugese ontdekkingsreizigers. Vanaf hier loop je langs het water over een lange boulevard, met hier en daar een klein eettentje, in 15 minuten naar Torre de Belém. Wanneer we daar aankomen is deze allang dicht, maar goed ook van buitenaf is het allemaal prima te zien. Ondertussen is het bijna 20:00 in de avond en we zitten er wel een beetje doorheen. Moe, pijnlijke voetjes en rug. We zijn ook al heel lang wakker en hebben aardig wat gelopen. Vanaf hier pakken we een elektrisch stepje en in 20 min rijden we naar de Ponte 25 de Abril brug waar we het stepje weer netjes parkeren en verderop nemen we het OV terug naar het hotel. Eindelijk om 21:30 staan we in te checken.... pffff....hotel en kamer zien er prima uit, en eenmaal mijn bed gezien te hebben wil ik eigenlijk niet meer weg. Maar goed, we moeten nog eten. Barry wil bij een Steakhouse eten hier verderop, nou prima. Even heen en weer met de bus en eenmaal terug in het hotel gaat het lampje uit. Wat een lange en drukke dag. Klaar mee na de 25.000 stappen vandaag!

19-04-2024

Ik was al heel vroeg wakker.... wat? ik heb amper geslapen. En ik was nog wel ZO moe! De frustratie is groot. Alex daarentegen heeft heerlijk geslapen. Nou gelukkig maar, in ieder geval 1 van ons blij. Ik moet echt even bijkomen. Tijdens het ontbijt lopen we allebei te kutten. Ik laat al mijn sigaretten op de grond vallen en Alex flikkerd 3 zakjes suiker in zijn mangosap ipv in zijn koffie. Goed.... we zijn weer lekker bezig! We beginnen de dag met een bezoek een het Parque Eduardo VII vlak achter ons hotel. Het is een groot centraal grasveld met mooi gesnoeide haagjes. Rondom een lang en breed wandelpad met veel schaduw en typisch gelegd Portugees straatwerk wat je overal terugziet hier in Lissabon. Het loopt een stuk omhoog dus bovenaan heb je ook een mooi uitzichtpunt over een gedeelte van de stad. Aan beide kanten staan er 2 hoge witte pilaren en met het vliegveld dichtbij, lijkt het steeds of de stijgende vliegtuigen in de torens vliegen. Het blijft een raar beeld... maar onze humor kent geen grenzen en wij maken er een prachtige foto van, met onze verschrikte gezichten erin geshopt. Vreselijk hard hebben we hierom gelachten. Mensen zullen wel gedacht hebben... Beneden pakken we de metro en daarna een bus om naar Castelo de São Jorge te gaan. Het bekendste kasteel van Lissabon, het ligt op de hoogste heuvel van de stad en kijkt uit over de hele stad en de Taag. Het is een plaatje hier!! We blijven nog best een tijd rondlopen hier en lunchen ook wat. We kiezen een plekje vooraan en ploffen neer in 2 strandstoelen met verfrissende drankjes en een prachtig uitzicht, de cheeseburger smaakt prima, het zonnetje komt door....ja het leven is goed!! Begin van de avond spreken we af met Danielle (zus van Marloes) zij woont hier inmiddels al 4 jaar, we doen een drankje en ze wandelt een stukje met ons mee, verderop pakt ze de metro terug naar huis en wij gaan verder naar Bairro Alto. Een hele steile weg omhoog, maar gelukkig rijden er tramliften de Elevador da Gloria. Maar voor de tram halte staan er aan aantal mensen. Die overigens allemaal prima in de tram hadden gepast, maar Alex vond het een goed idee om te gaan lopen. Ik vond het helemaal geen goed idee, maar ok, hier gaan we dan. "Had ik het maar niet gedaan", denk ik nog, zeker nadat we halverwege ingehaald worden door de tram. Pfff... ok ik trek voortaan mijn eigen plan. Bairro Alto hét uitgaansgebied van Lissabon. Ik had begrepen dat het hier heel gezellig is en vele restaurants zitten. Maar we lopen alleen maar in steegjes, waar de bars en clubs net hun deuren openen, we worden door iedereen naar binnen geluld en aan Alex is al 8 keer gevraagd of hij coke nodig heeft. We zullen vast ergens een verkeerde afslag genomen hebben, maar we kunnen het gezellige en eten niet vinden. We zijn moe, hebben te weinig tijd om op onderzoek te gaan en hebben honger. We lopen snel weer terug en nu we hier toch zijn, stoppen we meteen even bij het uitzichtpunt Miradouro de São Pedro de Alcântara. Een plein met een mooi uitzicht over de stad, staatmuziekanten en veel bankjes en picknicktafeltjes. Best gezellig hier, maar we hebben zo'n honger dat we er niet echt van kunnen genieten. We pakken de tram terug naar beneden en gaan de bekendste winkelstraat van Lissabon in de Rua Augusta en hier vinden we, EINDELIJK om 21:30 (!!) een gezellig plekje voor onze laatste avond maal. Verderop staat een straatmuzikant een feestje te geven en er staat een hoop volk omheen, wij gaan na het eten even kijken. Wat een gezelligheid! Hierna keren we weer terug met de metro naar het Hotel. Ondertussen had Alex al 2 kilo coke op zak kunnen hebben. Het is zo ongeveer 18 keer gevraagd aan hem... hij zou er wel een goede kop voor hebben ofzo haha! Wanneer Alex een stukje voor mij loopt en de zoveelste drugsdealer op hem afloopt fluistert hij "Sttt!!! not now! i'm with the wife!!" en hij wijst naar mij. Die kop van die gozer, hij schrok en nam gelijk afstand. Ik speel het spelletje wel mee, loop langs en kijk m boos aan. Haha, gelukkig kunnen we er allemaal hard om lachen. Nou succes verder hé!!

20-04-2024

Onze laatste dag alweer. We doen het rustig aan vandaag. We checken na 10en uit en gaan weer op pad, nog maar een paar uurtjes. Het idee is om naar een botanische tuin te gaan en we moeten een stukje lopen om de juiste bus te pakken. Eenmaal aangekomen bij de halte zit er een vieze en enorm stinkende zwerver op t bankje. Ik begin gelijk te kokken, serieus, die lucht is echt niet te harden! Ik zoek andere plekjes om uit die lucht te staan, maar waar en hoeveel meter ik er ook vanaf sta, je ruikt hem overal. Gatverdamme!! We zijn steeds rondom aan het scharrelen en kokhalzen (ik vooral) dat we daardoor de bus missen, die komt vanaf een hoek en ziet ons niet staan dus rijdt keihard voorbij... Godverrrrrrrr! Dan maar wachten op de volgende.... maar die komt niet..... dit schiet lekker op. We blijven nog een kwartier hangen maar we zijn er klaar mee. Dan maar niet, maar haal me uit deze lucht! We besluiten lekker naar het Eduardo park te gaan. We nemen nog even een elektrisch stepje om naar boven te komen en lopen nog wat rond maar al snel zoeken we een tentje op waar we lekker in de zon kunnen zitten met een drankje en hier blijven we dan ook de rest van de middag zitten. Heerlijk! Op de een of andere manier 'ruiken' we die zwerver nog, die lucht blijft helaas nog een tijdje in je neus hangen ofzo.. bah. Om 15:00 vertrekt de bus van het hotel naar de luchthaven, ruim voor die tijd zit iedereen alweer omgekleed klaar voor de terugreis. Helaas zitten we niet naast elkaar in het vliegtuig, wat een domper zeg. De mooie zonsondergang maakt dan wel weer een hoop goed. We landen op Rotterdam en alles gaat vlot. Binnen no time zitten we weer in de bus richting Van Dorp en eenmaal aangekomen gaat iedereen snel naar huis. Het is rond middernacht en we zijn moe. Maar wat een leuke 3 dagen stedentrip Lissabon is dit geweest!

1. Marianne koens:
    24 april 2024
    geweldig schriftelijke toer, heb een beetje meegenoten van jullie dagen,bedankt.

Jouw reactie