Filipijnen - Manilla

2 februari 2017 - Manilla, Filipijnen

Om 12:45 zouden wij vanaf Schiphol vertrekken naar Manilla, met een snelle overstap van 50 min in Hong Kong. Na heel wat uren reizen zouden we dan rond 09:00 aankomen in Manilla. Nou het idee was leuk, maar de uitvoering wat minder. Schiphol kampte gisteren met een grote storing en vele vluchten waren vertraagd. Ook wij hadden helaas bijna 2 uur vertraging en we wisten eigenlijk op Schiphol al dat we onze vlucht van Hong Kong naar Manilla zouden missen. Maar goed, dat was voor latere zorg, dan zijn we weer 11 uur verder. Afijn tegen 14:30 gingen we eindelijk de lucht in. De vlucht duurt lang en slapen doen we eigenlijk allemaal niet. Hoe dichter we bij de bestemming Hong Kong kwamen hoe meer vragen er kwamen. Waar gaat onze bagage straks dan eigenlijk heen? Want die is gewoon doorgelabeld naar Manilla, maar ja, die vlucht hebben we gemist. Blijft dat dan op Hong Kong of niet? Kunnen wij nog wel een volgende vlucht pakken, of zitten alle vluchten al vol voor vandaag? Moeten we dan Manilla dan maar overslaan en een directe vlucht naar Bohol pakken? Want we hebben wel een reisschema te volgen en het zag er even naar uit dat dat weleens lastig zou kunnen uitpakken.. Eenmaal geland op Hong Kong wat het even chaotisch omdat natuurlijk meerdere mensen met ons die ene vlucht had gemist. Net buiten de gate hingen er wat stencils van onze gemiste vlucht, die was omgezet naar een andere vlucht. De Stuarts en stewardessen stonden daar met een opklaptafeltje en een printertje iedereen te controleren wie er op deze vlucht hadden moeten zitten en er werden nieuwe boardingpasses uitgeprint. Tientallen mensen stonden er door elkaar heen te gillen. Het ging allemaal een beetje amateuristisch, maar eerlijk is eerlijk, ze hebben het goed opgelost. Maar we moesten wel haasten, het boarden was namelijk al begonnen. Van het van het ene vliegtuig zo in het andere. In plaats van 09.00 kwamen we 12:30 aan in Manilla. Beeetje te laat… en dit keer écht niet mijn schuld   We hebben ons de tering lopen zoeken naar onze chauffeur in die bloedhitte en na een tijd eindelijk gevonden. Handig ook, als de organisatie de verkeerde informatie doorgeeft aan ons. Ook als collega’s onder elkaar blijkt communiceren lastig te zijn, daar we hadden aangegeven dat we veel vertraagd waren, maar dit is niet doorgegeven aan de mensen die ons op kwamen halen. Die arme man had 3,5 uur in de auto liggen pitten en zijn vrouw zat al 3,5 uur buiten op een muurtje te wachten op ons met het naambordje. Ik vond het behoorlijk lullig, maar na een reis van bijna 14 uur kon ik me er niet meer zo om druk maken. We zitten in het Lotus Garden hotel en het is prima. Simpel maar schoon. Heel even zijn we de kamer ingegaan om daarna meteen nog even wandelend de buurt verkennen. Het is wat je kan verwachten van een grote stad. Hectisch, vies, het stinkt naar het open riool, luidruchtig en hier en daar armoedig. Op de boulevard worden we aangesproken door een groepje van 6 kindertjes rond de leeftijd van 8. Ze spreken verassend goed Engels en ze willen weten waar we vandaan komen, wat we gaan doen en stellen zichzelf voor. Nou hartstikke gezellig joh, ze willen heel graag op de foto, dus dan doen we en ik vraag wat ze gaan doen. Ze gingen een stukje verderop spelen in het water. 1 van de meiden is het bijdehandst en daar voeren we ook het meeste gesprek mee. Totdat ze ineens zegt tegen papa “Sir.. uhm.. but i’m hungry” HA! Ik ook! Of nou nee, eigenlijk niet. Ik zit nog steeds vol van dat vliegtuigvoedsel. Anyway. Waar waren we? Oh ja, ze had honger, we gaan op die toer. De toon is gezet. Nou, dan moet ze misschien maar in plaats van het spelen in het water lekker naar papa en mama gaan en lekker rijst en kip gaan eten. Ja, ik ken die trucjes… voor je het weet hebben ze alle 6 honger en vervolgens sta je een hele boulevard te voederen. En heel Manilla…   We hebben ons net opgefrist en gaan zo even een hapje eten en vroeg slapen. Hopen dat het lukt, aan de moeheid zou het niet liggen, hopen dat de jetlag ook meevalt. Morgenochtend worden we weer op 05.30 (!) opgehaald om vervolgens weer de volgende vlucht te nemen naar Bohol. Het eerste paradijselijke eilandje in de reeks, weg uit deze drukke stad.