Zuid Afrika - Salt Rock, Umhlanga, Durban

14 november 2008 - Umhlanga, Zuid-Afrika

Vrijdag 14 nov.
Deze dag vertrokken wij vroeg van Lodge Wildebees in Hluhluwe, richting Durban. Eigenlijk zouden we gaan duiken in Sodwana Bay, maar helaas is dat niet doorgegaan. Je moet eerst een HELE (!) dag introductieduiken en dan mag je de volgende dag pas mee. De dag dat we naar deze informatie vroegen, die dag erop konden we al niet duiken want die zat al vol. Dus dat zou dus betekenen dat we 3 dagen dan kwijt zouden zijn en daar hebben we geen tijd voor. Strenge regels hier, in Indonesië hadden we 1 uur introductieduik en mochten we overal mee naartoe. Jammer, hier dus niet. Toch maar een keer mijn brevet gaan halen in Nederland, ben ik van dat gezeik af. We zijn gaan rijden richting Durban maar daar verblijven is niet echt een optie. Dus gaan we onze slaapplaatsen boeken in Salt Rock aan de kust, de "dolphins cost" om precies te zijn. Maar ja, waar precies weten we niet. Dus eerst even naar een tourist information gegaan, daar hebben ze boeken vol met foto's van alle Guesthouses hier in de buurt. " The Beach House" leek mij er wel leuk uitzien (ziet het altijd op foto's dus is nog maar de vraag of het echt zo is) en geboekt voor 2 nachten. Eenmaal aangekomen bij het Guesthouse The Beach House is het er super mooi! We zitten midden in een villa wijk aan de kust. We zitten nog net niet op het strand. Er staat nog 1 villa voor ons, iets lager. In plaats van in slaap vallen en wakker worden met muggen, insecten, kikkers, is het nu slapen en opstaan met......DE ZEE! Lekker hoor! En een uitzicht! Ik kan het niet eens uitleggen, bekijk de foto's maar eens. De ontbijt tafel staat tegen een heel groot rond raam. En terwijl wij onze broodjes zitten te eten komen er groepen dolfijnen voorbij zwemmen en springen. Echt te mooi! Mijn ouders zitten met de slaapkamer op de begane grond en hebben zeezicht maar die van mij zit boven en ik heb een uitzicht dat NOG beter is  Ik wordt s'ochtends wakker en kijk meteen op zee, nah.... verveelt nooit kan ik je melden.

Zat. 15 nov.
Het is vandaag 30 graden, met zon. Warm!! Vandaag gaan we uitstapje maken naar Umhlanga (uitspraak: oemslanga) en Durban. In Umhlanga hebben we weinig gedaan. Beetje rondgelopen, was niet zoveel.  Wel is alles blank hier. Daarna naar Durban gegaan, uurtje verder. Daar hebben we veel rondgelopen op de boulevard. In zee mogen de mensen maar op bepaalde plekken zwemmen, omdat op deze plekken zijn haaien netten gespannen in zee. Die bepaalde plekken zijn zo'n 50 meter breed en er staan vlaggen, tussen die vlaggen mag je zwemmen. En omdat wij op zaterdag waren was het NOGAL druk. Dus op dat kleine stukje zee zijn alle mensen van het strand aanwezig. Met andere woorden:  honderden mensen die in dat kleine stukje zee aan het spartelen zijn. Geen gezicht. Er zijn hier ook alleen maar donkeren mensen. Ik heb me nog nooit zo wit gevoelt!  En a lot of 'BIG MAMMA'S' hier whhooooo!!!! We kwamen op de boulevard een hele groep meiden tegen die bezig waren met afrikaanse dans. Was leuk, even naar staan kijken. Na afloop wilde ik met ze op de foto dus ik riep "Can I make picture?" Binnen no time stonden er een groep van zo'n 30 grieten om me heen! De foto is heel leuk! Het is een soort van zoekplaatje geworden: waar zit Nardjara? Onderweg van Durban terug naar ons Guesthouse zagen wij 4 mensen op de weg staan, kijkend naar de zee. Wij, nieuwschierig als de pest, ook maar even kijken dan. Ver uit de kust, maar duidelijk zichtbaar WALVISSEN! Hele fontijnen spoten ze omhoog! Klappen op het water met de vin en de staart en zelfs met hun hele lichaam! Super!

Zondag 16 nov.
En dus vandaag... Het is 23 graden en bewolkt en dus een beetje koud  (wanneer heb ik het niet koud?) Vanochtend weer tijdens ontbijt tientallen dolfijnen gezien en later nog een keer, al 2 groepen dus! Niet lang daarna WEER een walvis! Ik wil wonen hier. Vandaag zouden we naar het strand gaan, maar ja.. geen zon dus gaan we naar een vogelpark. Voor morgen hebben we om 8 uur s'ochtends een boottrip geboekt staan voor 2 uur. Gaan we op zoek naar dolfijnen en walvissen en heeeeeeel mischien ook haaien (jaaaaaa ik wil!) en dit keer voor een stukje dichterbij, dus ik ben benieuwd! Wij gaan nu weer verder, tot de volgende mail.
Liefs en kus Nardjara